Inkki Inola.

Inkki Inolalle Joensuun urheiluakatemian stipendi

Parahiihtäjä Inkki Inola palkittiin menestyksekkäästä urheilun ja opintojen yhdistämisestä Joensuun Urheiluakatemian stipendillä 25. huhtikuuta järjestetyssä etäkahvitustilaisuudessa. Erinomaisesti luistaneen urheilukauden ohella Inola on edennyt oikeustieteen opinnoissaan mainiosti.

– Stipendi oli iloinen yllätys ja olen todella otettu tunnustuksesta, varsinkin kun täällä Joensuussa meillä on niin paljon lahjakkaita urheilijoita ja opiskelijoita.

Palkitsemisperusteluissa todetaan, että Inola hoitaa opiskeluasiansa tunnollisesti ja on asenteeltaan positiivinen. Kaudella 2019–2020 hän saavutti parahiihdon maailmancupin sprintissä sijoitukset kärkikymmenikköön Dresdenin ja Lillehammerin osakilpailuissa. Perinteisen 10 kilometrin hiihdossa hän kiri SM-kultaan sekä Lillehammerin maailmancupissa sijalle 8. Ensi kaudella Inola tavoittelee Lillehammerin MM-kisojen sprintissä palkintokorokepaikkaa.

– Myös maaliskuussa järjestettävät Pekingin esikisat on tärkeä kisa. Siellä pääsee tekemään ensi kosketuksen seuraavan vuoden kisalatuihin.

Opinnoissa Inola tavoittelee ensi vuonna notaarin tutkintoa.

– Urheilun ja opiskelun yhdistäminen ei lähtökohtaisesti ole se helpoin yhdistelmä, mutta itselleni on tärkeää hankkia ammatti jo urheilu-uran aikana, jotta ei tipahtaisi tulevaisuudessa tyhjän päälle.

Joensuussa mainiot puitteet urheilun ja opiskelun yhdistämiseen

Joensuussa on Inolan mukaan loistavat puitteet viedä tavoitteiden mukaisesti niin urheilua kuin opiskelua eteenpäin. Urheiluakatemia on mahdollistanut harjoittelun laadukkaasti ja hyvissä olosuhteissa ammattimaisessa seurassa.

– Yliopistossa opinnot on voinut suunnitella urheilun ehdoilla ja käydä kursseja kilpailuaikataulun mukaan. Opintojen suunnitteluun on saanut tarvittaessa apua ja professorit ovat suhtautuneet myönteisesti, mikäli on tarvinnut suorittaa esimerkiksi tentti poikkeavaan aikaan tai jos jollekin pakolliselle luennolle ei ole päässyt.

Koronapandemian myötä etäopiskelu on lisääntynyt, mikä sopii siihen tottuneelle huippu-urheilijalle. Pandemia kuitenkin keskeytti kisakauden, minkä vuoksi myös valmistautuminen seuraavaan kauteen käynnistyi suunniteltua aikaisemmin.

– Harjoittelua korona ei ole haitannut juurikaan, koska suurin osa niistä tulee tehtyä ulkona. Kuntopiiriä ja joitain saliharjoitusliikkeitä voi tehdä myös kotona soveltaen. Toki nyt kun kuntosalit alkavat aukenemaan, pääsee taas täysin normaaliin harjoittelurytmiin.

Joensuun Urheiluakatemia palkitsee jokaisesta yhteistyöoppilaitoksestaan lukuvuosittain yhden urheilijan urheilun ja opiskelun menestyksekkäästä yhdistämisestä.