Potilas sairaalassa

INEXCA-hankkeen tuloksia: Syöpäpotilaan kokemus on tärkeä hoidon laadun kehittämisessä

Itä-Suomen yliopiston hoitotieteen laitoksen koordinoiman INEXCA-hankkeen alustavia tutkimustuloksia esiteltiin Personalized Cancer Care – Combination of Research and Practice -symposiumissa Kuopiossa 13.–14.6.2018.

EU:n Horisontti 2020 -rahoitusta saavan Excellent research and expertise of quality of cancer care by internationally trained staff  (INEXCA) -hankkeen neljäs ja viimeinen vuosi on käynnissä. Hankkeessa on selvitetty syöpäpotilaiden hoidon laatua, heidän läheistensä saamaa tukea ja henkilöstön toimintaympäristöä. Hankkeessa on kehitetty myös tutkimusmenetelmällistä osaamista ja lisätty tutkijoiden liikkuvuusmahdollisuuksia akateemisen työn, palvelujärjestelmän ja yritysten välillä.

Nuorempi tutkija Jaana Seitovirta Itä-Suomen yliopistosta kertoi symposiumissa hankkeen työkomennuksesta University of Pittsburghiin.

Symposiumin keskeisin viesti oli syöpäpotilaan kokemuksen merkitys hoidon laadun kehittämisessä. Leuvenin yliopiston professori Walter Sermeus korosti, että on tärkeää verrata eri maissa hoidettujen syöpäpotilaiden arvioita hoidon laadusta ja edistää näyttöön perustuvien toimintojen käyttöönottoa. Itä-Suomen yliopiston apulaisprofessori Tarja Kvistin mukaan suomalaiset syöpäpotilaat arvioivat yleisesti hoidon laadun hyväksi ja terveydenhuollon ammattilaisten toiminnan erinomaiseksi. Potilaat kuitenkin toivovat enemmän mahdollisuuksia vaikuttaa omaa hoitoaan koskevaan päätöksentekoon.

Potilaskeskeisyys sekä läheisten ja perheiden näkökulma syöpähoidon laadun parantamisessa nousivat keskeisiksi teemoiksi symposiumin puheenvuoroissa. Tutkimuslaitos CEREF-tutkimuskeskuksen professori Piera Poletti painotti potilaskeskeisyyden ja potilaan aidon kuuntelemisen merkitystä terveydenhuollossa. Pittsburghin yliopiston professori Paula Sherwood kertoi tutkimustuloksia aivosyöpäpotilaiden perheenjäsenten kokemuksista. Symposiumissa pääsi ääneen myös kaksi syöpäpotilasta. Heidän näkemyksensä tukivat paljolti tutkimustuloksia: hoitoa tulee parantaa myös potilaita ja heidän läheisiään kuuntelemalla ja osallistamalla heitä hoitoon.

INEXCA-hankkeessa on kahdeksan partneria viidestä EU-maasta ja Yhdysvalloista. Monitieteinen yhteistyö muun muassa hoito- ja lääketieteen, informaatioteknologian, kliinikkojen, johtajien ja yritysasiantuntijoiden välillä tuottaa uutta tietoa ja osaamista. Itä-Suomen yliopiston tutkimusryhmän lisäksi mukana on tutkimusryhmiä Pittsburghin, KU Leuvenin, Suddanskin ja Surreyn yliopistoista sekä CEREF-tutkimuskeskuksesta Italiasta. Hankkeeseen osallistuvat myös Kuopion yliopistollinen sairaala ja Kuopiossa toimiva SenSoftia-teknologiayritys.

Professori Katri Vehviläinen-Julkunen, Itä-Suomen yliopisto, hoitotieteen laitos, 050 3381957, katri.vehvilainenjulkunen@uef.fi

Apulaisprofessori Tarja Kvist, Itä-Suomen yliopisto, hoitotieteen laitos, 040 3552623, tarja.kvist@uef.fi