Verikoe

Camelinaöljy paransi veren rasva-arvoja

Tuore Itä-Suomen yliopiston tutkimus osoittaa, että camelinaöljyn käyttö pienentää kokonais- ja LDL-kolesterolin määrää henkilöillä, joilla on heikentynyt sokeriaineenvaihdunta. Tulokset julkaistiin Molecular Nutrition & Food Research -tiedelehdessä.

Tutkimuksessa selvitettiin camelinaöljyn, rasvaisen kalan ja vähärasvaisen kalan käytön vaikutuksia rasva- ja sokeriaineenvaihduntaan sekä matala-asteiseen tulehdukseen. Camelinaöljy sisältää runsaasti kasviperäistä omega-3-sarjan rasvahappoa, alfalinoleenihappoa. Kalan sisältämien pitkäketjuisten omega-3-sarjan rasvahappojen sekä kalan proteiinin on havaittu aiemmissa tutkimuksissa vaikuttavan edullisesti useisiin sydän- ja verisuonitautien riskitekijöihin. Sen sijaan alfalinoleenihapon saannin vaikutuksia näihin riskitekijöihin on toistaiseksi tutkittu vähän.

Tutkimukseen osallistui yhteensä 79 iältään 40–72-vuotiasta miestä ja naista Pohjois-Savon alueelta. Tutkittavat jaettiin satunnaisesti neljään ryhmään: camelinaöljy, rasvainen kala, vähärasvainen kala ja vertailuryhmä. Ryhmän mukaisesti tutkittavia ohjeistettiin käyttämään neljästi viikossa joko rasvaista tai vähärasvaista kalaa tai päivittäin 30 ml camelinaöljyä 12 viikon ajan. Vertailuryhmässä kalaa sai syödä kerran viikossa, eikä camelinaöljyä tai muita alfalinoleenihappoa sisältäviä öljyjä saanut käyttää. Camelinaöljyn käytön havaittiin vaikuttavan edullisesti kolesterolipitoisuuksiin, kun taas rasvaisen tai vähärasvaisen kalan käytöllä ei ollut vastaavia vaikutuksia. Ryhmien välillä ei havaittu merkittäviä eroja sokeriaineenvaihdunnassa tai matala-asteisessa tulehduksessa.

Ursula Schwab, professori, Itä-Suomen yliopisto, kansanterveystieteen ja kliinisen ravitsemustieteen yksikkö, Kuopio, p. 029 445 4528, ursula.schwab@uef.fi

Tutkimusartikkeli:

Ursula S. Schwab, Maria A. Lankinen, Vanessa D. de Mello, Suvi M. Manninen, Sudhir Kurl, Kari J. Pulkki, David E. Laaksonen, Arja T. Erkkilä. Camelina sativa oil, but not fatty fish or lean fish improved serum lipid profile in subjects with impaired glucose metabolism – a randomized controlled trial. Molecular Nutrition & Food Research, julkaistu verkossa 22.12.2017, DOI: 10.1002/mnfr.201700503.