UEF liput lipputangoissa

Business Finlandin rahoitusta uudenlaisten lääkkeiden kehittämiseksi aivosairauksiin

Professori Jari Koistinahon johtama tutkimushanke on saanut Business Finlandin Tutkimuksesta uutta liiketoimintaa (TUTLI) -rahoituksen uudenlaisten pienmolekyylien kehittämiseksi aivosairauksiin. Yhteistyökumppanina tutkimuksessa on professori Jari Yli-Kauhaluoma. Rahoitusta saaneen Smart Small Molecule Drugs -hankkeen tavoitteena on kaupallistaa uuteen lääkekehitysstrategiaan perustuva teknologia aivosairauksien monimuotoisten mekanismien estämiseksi. Kaksivuotisen hankkeen kokonaisrahoitus on 1 088 000 euroa, josta Itä-Suomen yliopiston osuus on 605 715 euroa.

Hermoston rappeumasairaudet ovat maailmanlaajuinen epidemia, eikä näille taudeille ole muuta kuin oireita helpottavaa hoitoa. Aivosairaudet aiheuttavat terveydellisen ja sosiaalisen taakan lisäksi valtavan taloudellisen kuorman, jonka arvioidaan vuonna 2030 olevan maailmanlaajuisesti jo kuusi miljardia Yhdysvaltain dollaria. Tarve hermoston rappeumasairauksia parantavalle hoidolle todella suuri.

Lääketeollisuus etsii aktiivisesti lupaavia lääkekehitysaihioita yliopistoista ja pienistä yrityksistä. Koistinahon johtamassa hankkeessa kehitetään lääkeyhdiste, jonka kohteena ovat kaikki keskeiset hermoston rappeutumiseen johtavat mekanismireitit. Tämän useaan kohteeseen vaikuttavan ”ten-in-one” -lääkehoidon arvioidaan pysäyttävän tai hidastavan hermoston rappeumasairauksien kehittymistä.

– Lääkehitykseen liittyy aina suuria riskejä. Kohdistamalla lääkeyhdiste sellaiseen solun toimintaan, joka estää useita aivoja rappeuttavia mekanismeja, ja käyttämällä ihmisperäisiä soluja lääkekehityksen tukena, on kuitenkin mahdollista saavuttaa merkittävä teho ilman vakavia sivuvaikutuksia.  Itä-Suomen ja Helsingin yliopistojen tutkimusyhteistyö varmistaa suomalaisen huippuosaamisen hyödyntämisen aivosairauksien lääkekehityksessä ja luo parhaat mahdollisuudet merkittävään liiketoimintaan, kertoo professori Jari Koistinaho.

Business Finlandilta saatu rahoitus on selvästi keskimääräistä suurempi, mikä osoittaa luottamusta hankkeen kaupallisiin mahdollisuuksiin.

Professori Jari Koistinaho, Itä-Suomen yliopisto ja Helsingin yliopisto, puh. 040 355 2427, jari.koistinaho (a) uef.fi