Joensuun kaupunki ilmakuvassa, kuvalähde Mostphotos.com.

Yhteinen Joensuu: omat paikat, jaetut tilat

Avoin karttanäyttely ja -työpaja, sekä neljä keskustelutilaisuutta
  • Keskustelutilaisuus
  • Talous ja yhteiskunta
  • Kielet ja kulttuurit
Alkamispäivä:
Päättymispäivä:
Tapahtumapaikka:
Joensuun kaupungin pääkirjasto, Muikku-sali
Koskikatu 25
Lisää kalenteriin:

Miltä näyttää jokaisen oma ja silti kaikkien yhteinen Joensuu? Millaiset jaetut ja jakavat kysymykset värittävät kaupunkia juuri nyt? Missä sijaitsevat tulevaisuuden kaupungin kipukohdat ja mahdollisuudet? Mitä kartoilla voi kertoa siitä, mikä yhteisessä kaupungissa on tärkeää?

Yhteinen Joensuu -tapahtuma on Joensuun pääkirjaston Muikku-salissa 11.–16.3.2024 järjestettävä avoin karttanäyttely ja -työpaja, joka keskittyy jaetun kaupunkiympäristön kysymyksiin. Esillä on kaupungin yläkoululaisten ja lukiolaisten tekemiä karttoja, ja jokainen kävijä saa kertoa omasta kaupungistaan paperisille pohjakartoille. Tapahtuma kokoaa yhteen monenkirjavaa kartastoa, jonka avulla ihmiset pääsevät kertomaan elämänsä paikoista ja suhteestaan jaettuun, yhteiseen kaupunkitilaan.

Yhteinen Joensuu -tapahtumassa etsitään tapoja puhua kaupunkiympäristön yhteisvauraudesta eli sen jaetuista tiloista ja yhdessä tehdyistä resursseista. Erityistä huomiota kiinnitetään elävään kaupunkiluontoon, arkisiin hyviin tekoihin sekä paikkojen jatkuvasti uudistuvaan nimistöön yhteisvaurauden muotoina.

Karttanäyttelyn ja -työpajan lisäksi tilassa järjestetään neljä keskustelutilaisuutta:

Tiistai 12.3. klo 17–18.30
Joensuun yhteiskartasto: kaupungin kokemisen ja kertomisen kirjo
Avauskeskustelu, jossa pohditaan tapahtuman kartaston avustuksella joensuulaista kaupunkiympäristöä sekä omien paikkojen ja jaetun tilan yhteen kietoutumisia. Yhteiskuntapolitiikan professori Eeva Jokinen alustaa arkisesta ja yhteisestä kaupunkitilasta ja ohjauksen yliopisto-opettaja Jussi Semi alustaa joensuulaisista paikkakokemuksista ennen ja nyt.

Keskiviikko 13.3. klo 17–18.30
Yhteinen Joensuu? Eriarvoisuus ja solidaarisuus kaupunkitilassa
Keskustelu pureutuu joensuulaisen kaupunkitilan oikeudenmukaisuuden kysymyksiin, erilaisten ihmisryhmien yhdenvertaisuuteen sekä elävän solidaarisuuden mahdollisuuksiin. Yhteisöpedagogi Henna Middeke alustaa joensuulaisesta monikulttuurisuustyöstä ja antirasismista ja sosiologian yliopistonlehtori Anni Rannikko alustaa sateenkaarevasta Joensuusta sekä tilankäyttötapojen moninaisuudesta.

Torstai 14.3. klo 17–18.30
Koettu kaupunkiluonto ja kestävän toimeentulon Joensuu
Keskustelussa tutkitaan joensuulaisen kaupunkiluonnon kokemisen ja havainnoinnin tapoja sekä kestävän toimeentulon urbaaneja edellytyksiä. Aineellinen toimeentulo on aina kytköksissä siihen, miten tulemme keskenämme toimeen. Tietokirjailija, sienenpoimija Topi Linjama alustaa Joensuun kaupunkiluonnossa elämisen ja olemisen mahdollisuuksista ja ympäristöpolitiikan väitöskirjatutkija Krista Willman alustaa kaupunkiviljelystä yhteisvaurautena.

Perjantai 15.3. klo 17–18.30
Utopia Joensuu: yhteisen kaupungin monet tulevaisuudet
Keskustelussa kurkotetaan Joensuun eletyn kaupunkitilan monenlaisiin tulevaisuuksiin. Yhteiskuntatieteiden yliopistonlehtori Teppo Eskelinen alustaa toisenlaisten tulevaisuuksien kuvittelemisen taidoista ja kansalaistoimija, kulttuurihyvinvointilähetti Maria Korkatti alustaa rikkaruohonjuuritason yhteistoiminnasta ja kulttuurihyvinvoinnista.

Tapahtuma on osa Itä-Suomen yliopiston humanistisen osaston tutkimushanketta Omistuksenjälkeisyys talouden muutoksen tulkintana ja kokemuksena (2022–2025), jota rahoittaa Koneen Säätiö

Kartta-aineiston avulla tutkitaan sitä, miten urbaania yhteisvaurautta tuotetaan, haastetaan ja eletään todeksi arkisissa käytännöissä. Erilaisia paperikarttoja kokeilemalla tutkitaan myös mahdollisuuksia kokoontua yhteen jaettujen ja aina kuitenkin erilaisten kaupunkikokemusten ympärille. Samalla pyritään innostamaan esiin keskustelua siitä, miten erilaisin tavoin eri ihmiset ja ihmisryhmät kokevat yhteisen kaupunkitilan ja millaisia tulevaisuuden toiveita ihmisillä on sen suhteen. Tutkimukseen osallistuminen on vapaaehtoista, ja tilaan saa tulla ihan vain ihmettelemään kartaston kehkeytymistä.

Tervetuloa!

Lisätietoja antaa Tuomo Alhojärvi, sähköposti tuomo.alhojarvi@uef.fi, puhelin 0504702392.

Koneen Säätiön logo