Pyöreitä tarroja lasiseinällä.

Minna Canth -foorumi - Työyhteisöjen monimuotoisuuden johtaminen PERUTTU

Minna Canth -foorumi on valtakunnallinen johtajille, esihenkilöille ja asiantuntijoille suunnattu tapahtuma.
  • Seminaari
  • Terveys ja hyvinvointi
Tapahtumapäivämäärä:
Aika:
9:00–16:00
Tapahtumapaikka:
Original Sokos Hotel Puijonsarvi, myös verkossa
Minna Canthin katu 16, Kuopio
Lisää kalenteriin:

Erilaisista ihmisistä koostuva työyhteisö on valtaisa rikkaus, jota tulee myös osata johtaa. Ilman tietoista johtamista työyhteisön monimuotoisuus voi korostaa luottamukseen ja viestintään liittyviä haasteita. Monimuotoisuuden ja inklusiivisuuden edistäminen hyödyttää monilla eri tasoilla sekä yksilöä että koko organisaatiota.

Monimuotoisuutta eli diversiteettiä käsitellään kuitenkin usein ainoastaan demografisten tekijöiden (esim. sukupuoli, ikä, koulutus, etninen ja kulttuurinen tausta) kautta. Niiden rinnalla on lisäksi ns. syvä diversiteetti, joka muodostuu työyhteisön jäsenten arvoista, asenteista, kognitioista ja luontaisista toimintatavoista.

Organisaatiokulttuurin johtamista siten, että erilaiset ihmiset voivat kokea sopivansa ja kuuluvansa joukkoon kutsutaan inkluusioksi. Se on myös diversiteetin toimeenpanoa, jolloin johtamiskäytännöissä otetaan huomioon erilaiset ihmiset ja heidän tarpeensa.

Minna Canth -foorumi kokoaa vuosittain eri alojen johtajia, esihenkilöitä ja asiantuntijoita verkostoitumaan, kuuntelemaan huippupuheenvuoroja ja nauttimaan monialaisesti taiteesta.

Tule mukaan Minna Canth -foorumiin 2022, jossa syvennytään eri näkökulmien kautta siihen, miten diversiteetti ilmenee työyhteisöissä ja miten esihenkilönä ja johtajana voit tukea, edistää ja hyödyntää monimuotoisuutta!

Järjestyksessään yhdeksäs Minna Canth -foorumi järjestetään 17.6.2022 klo 9-16 Kuopiossa ja sen asiantuntijapuheenvuorot striimataan myös etäosallistujille. Erinomaisten puheenvuorojen lisäksi ohjelmassa on ripaus teatteria, musiikkia ja suurenmoisia kohtaamisia.

Koodilla ”UEF” Itä-Suomen yliopiston opiskelijat ja henkilökunta saavat 15 % alennuksen foorumin normaalihinnasta (219 € sis. alv) 15.5. asti.

Huom. Ilmoittautumisen yhteydessä ei tarvitse tietää osallistumistapaa (Kuopio vai etä), varmistamme tämän lähempänä tapahtumaa. Tiedot Kuopio tanssii ja soi Gaalasta 17.6. julkaistaan pian.
Lisätiedot, ilmoittautuminen ja majoitustarjoukset foorumin nettisivuilla.

Ohjelma 2022

Kyse on ihmisistä – arvostava erilaisuuden johtaminen
Dosentti Pia Lappalainen, Aalto-yliopisto, LUT ja Maanpuolustuskorkeakoulu

Erilaiset ajattelu- ja toimintatyylit rikastuttavat työyhteisön toimintaa ja moninkertaistavat yhteisiä resursseja. Arvostava erilaisuuden johtaminen houkuttelee työyhteisön jäseniä kehittämään itseään, myös persoonallisuuden ja vuorovaikutusosaamisen osalta. Se mahdollistaa myös innovoinnin ja työyhteisön kehittämisen. Edellytyksenä on, että johtaja tuntee työyhteisönsä jäsenten yksilölliset ajattelutyylit, toimintatavat ja motivoitumisperusteet. Erojen ymmärtäminen rauhoittaa työyhteisön ilmapiiriä, mahdollistaa yhteisistä pelisäännöistä sopimisen ja rikastaa yhteistoimintaa.

Monimuotoisuuden vaikutusten mittaaminen
Liiketoimintajohtaja Maija Typpi-Häkkinen, Frantic

Monimuotoiset tiimit ja inklusiivinen työyhteisö tukevat liiketoiminnan kehitystä, nopeuttavat organisaation kasvua, lisäävät innovointikykyä ja parantavat ongelmanratkaisukykyä. Puheenvuorossa avataan sitä, miten diversiteetin vaikutuksia voi mitata.

Kokemuksia monimuotoisten työyhteisöjen toiminnasta ja johtamisesta
Keskustelun alustajina ovat Kuopion Musiikkikeskuksen johtaja Katariina Kummala, Kalpan päävalmentaja Tommi Miettinen ja Itä-Suomen tanssin aluekeskuksen tuottaja-tiedottaja Maijariitta Karhulahti.

Millaisia tilanteita työyhteisöissä syntyy ja miten niitä voi ratkaista? Miten toteutetaan anonyymit koesoitot ja anonyymi rekrytointi? Mikä yhdistää ja erottaa taiteilijoista ja ammattiurheilijoista koostuvien työyhteisöjen johtamista?

Ennakkoluuloista yhdenvertaisuuteen – työkaluja työpaikan monimuotoisuuden edistämiseen
KTM Julia Hämäläinen, Inklusiiv

Inklusiivisen kulttuurin avulla organisaatiot voivat rakentaa menestyvää liiketoimintaa ja hyvinvoivia työyhteisöjä. Inklusiivisuuden rakentaminen ei kuitenkaan ole vain mielentila, vaan se edellyttää ymmärrystä ja konkreettisia toimia sekä yksilöiden, että organisaation tasolla. Johtajien ja esihenkilöiden toiminnalla on merkittävä vaikutus siihen, miten yksilöt tuntevat inklusiivisuuden tunnetta. Inklusiivinen johtaminen ja tavat eivät synny sattumalta, vaan oppimalla ja toteuttamalla oikeita asioita ja toimia. Puheenvuorossa esitellään kahdeksan erilaista työkalua monimuotoisen ja inklusiivisen työpaikan kehittämiseen – huomiota kiinnitetään mm. diversiteettidatasta käytökselliseen inkluusioon ja sanavalintoihin.

Elämä on joukkuepeliä
Kirkkoherra Kari Kanala

Kaikki haluavat kuulua joukkoon, onpa kyse sitten työyhteisöstä, koululuokasta tai pelijoukkueesta. Yhteisöllisyys nousee yksittäisen ihmisen huomioimisesta. Jokaisen meistä tulisi voida luottaa siihen, että toiset ihmiset kohtelevat häntä tasapuolisesti ja yksilöllisyyttä arvostaen riippumatta hänen lähtökohdistaan, olemuksestaan ja mielipiteistään. Viime kädessä työyhteisöjen monimuotoisuus edellyttää vain sitä, että kohtaamme toinen toisemme yksilöinä – erilaisina ihmisinä.

Tapahtuman tuottaa SnellmanEDU. Yhteistyössä Itä-Suomen yliopisto, Kuopion kaupunki, K-Market Neulamuikku ja Kalakukko, Kuopio Tanssii ja Soi, Paju Consulting, Pohjois-Savon liitto ja Savonia-ammattikorkeakoulu.