Psykologisen tutkimuksen perusteet, EXAM-tentti, kesä 2024

75 € (alv 0%)
Jatkuva oppiminen verkkosivut

Suoritusaika

EXAM-tentti: Suoritettavissa 31.7.2024 saakka.

Moodle-tentti ja oppimistehtävät: Suoritettavissa 31.5.2024 saakka.

Sisältö

Mikä erottaa tieteellisen tiedon arkitiedosta? Millaisia eettisiä periaatteita tutkijan tulisi huomioida? Millaisia vaiheita tieteelliseen tutkimukseen kuuluu? Millaisin keinoin tietoa hankitaan? Mitä ovat kvalitatiivinen ja kvantitatiivinen tutkimus? Opintojaksolla huomion kohteena ovat mm. tutkimusongelmat, muuttujat ja mittaaminen, kokeellinen tutkimus, korrelatiiviset tutkimusmenetelmät, havainnointi, laadullisen tutkimuksen aineistot ja analyysitavat sekä tutkimuksen etiikka.

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa määritellä ja kuvata tieteellisen tutkimuksen keskeiset periaatteet, käsitteet ja eettiset peruskysymykset sekä tunnistaa kvantitatiivisen ja kvalitatiivisen psykologisen tutkimuksen lähtökohdat, kysymyksenasettelut ja tärkeimmät tutkimusmenetelmät.

Oppimateriaalit

Exam-tentti:

Breakwell, G.M., Smith, J.A. & Wright, D. B. (toim.) (2012 tai 2006). Research methods in psychology, 4. painos. Tentitään luvut 1-6 ja 13-21. Huom. 3. painoksesta (2006) tentitään luvut 1-7, 10-14 ja 16-18.

Oppimistehtävät:

Willig, C. & Stainton-Rogers, W. (2017) The Sage handbook of qualitive research in psychology. 2 ed. Part I Methodologies. (e-kirja) ja

Nummenmaa, L. (2009) Käyttäytymistieteiden tilastolliset menetelmät. Luvut 1, 2 ja 3. Kuula, A. Tutkimusetiikka. Aineistojen hankinta, käyttö ja säilytys. 2013. (e-kirja)

Metsämuuronen, J. Tutkimuksen tekemisen perusteet ihmistieteissä. 2011. (e-kirja) sekä

muu Moodlessa ilmoitettu tai itse hankittu oppimateriaali

Opettajat: Tiina Immonen ja Matti Kuittinen (exam-tentti)

Suoritustavat ja arviointiperusteet

Opintojakso suoritetaan Exam-tenttinä 31.7.2024 mennessä (arviointi 0-5).

Sähköinen Exam-tentti on varattavissa osoitteessa https://exam.uef.fi/

Exam-tentissä vastataan kolmeen kysymykseen neljästä.

Tenttijärjestelmässä olevat tentit on mahdollista suorittaa Joensuun ja Kuopion kampuksilla.Voit suorittaa tentin myös muutaman muun korkeakoulun Exam-tilassa ns. tenttivierailuna. Katso missä  korkeakouluissa tenttivierailu on mahdollista. Lue myös tenttivierailun ohjeet

Arviointi:

Exam-tentti (arviointi 0-5).

Ilmoittaudu yksittäisille opintojaksoille. Yksittäisen opintojaksojen hinta on 15€ / opintopiste. Hinnat ovat voimassa lukuvuoden 2023-2024.

Tutustu avoimen yliopisto-opetuksen opintomaksuihin sekä maksu- ja perumisehtoihin: Opinto-oikeus ja maksuehdot.

Opiskeluoikeusaika määräytyy opetussuunnitelman mukaisesti kattaen opetuksen ja tentit.

Kirjallisuuden hankinta/lainauskulut eivät sisälly opintomaksuun. ​

Jos työnantaja maksaa opintomaksun, ota yhteyttä suunnittelusihteeriin; katso yhteystiedot alla.

Kellonajasta riippumaton

Ilmoittautuminen avoinna 27.6.2024 asti.

Suomi

Ilmoittautumisohje

I Ilmoittautumaan pääset oheisesta painikkeesta. Siirryt ilmoittautumispalveluun, jossa opintojakso on valmiiksi valittuna. Voit halutessasi lisätä opintokoriin myös muita opintojaksoja, ennen kuin jatkat ilmoittautumaan.

II Siirry tunnistautumaan Suomi.fi-palveluun, täydennä omat tietosi ilmoittautumislomakkeelle, vahvista ilmoittautuminen ja maksa opinnot.

Huom! Ilmoittautuminen on sitova. Tutustu avoimen yliopisto-opetuksen hinnastoon sekä maksu- ja perumisehtoihin.

III Ilmoittautumisesi käsittelyaika on pääasiallisesti 2-5 arkipäivää, maksimissaan 10 arkipäivää. Käsittelyajan jälkeen saat järjestelmän lähettämän viestin, joka sisältää linkin opintojen aloitusohjeisiin. Tutustu ohjeisiin huolellisesti.

Jos sinulla ei ole aiempaa UEF-tunnusta, saat lisäksi yliopiston käyttäjähallinnasta UEF-tunnuksen aktivointiohjeet. Tunnuksesi saa käyttöoikeudet opiskeluoikeuden alkaessa.

Mikäli et saa viestejä, tarkista sähköpostisi roskapostikansio ja tarvittaessa ota yhteyttä avoimeen yliopistoon.

Jos työnantaja maksaa opintomaksun, ota yhteyttä suunnittelusihteeriin; katso yhteystiedot alla.

Opiskelijamäärää ei ole rajoitettu, vaan kaikki pääsevät mukaan ilmoittautumalla opintojaksolle.

Ilmoittautuminen alkaa:
2024-05-01 08:00