Tilintarkastuksen opintoja, lv 2023-2024

Hinta:
15 € (alv 0%)
Jatkuva oppiminen verkkosivut

Itä-Suomen yliopiston avoimessa yliopistossa on mahdollista suorittaa osa HT-tutkinnon edellyttämistä opinnoista. Opintojen lisäksi vaadittavan käytännön kokemuksen hankittuaan, opiskelijalla on mahdollisuus hakea auktorisoidun tilintarkastustutkinnon suorittamista.

Tarkastathan ajantasaiset vaatimukset Tilintarkastusvalvonnan sivuilta.

Tietoa tilintarkastajatutkinnoista ja ohjeet ilmoittautumiseen löydät patentti- ja rekisterihallituksen sivuilta.

Jos olet aiemmassa korkeakoulututkinnossa suorittanut HT-tilintarkastajan tutkinnon edellyttämiä opintoja, on suositeltavaa pyytää oppilaitoksesta osittainen vastaavuustodistus. Sen perusteella tiedät mitä opintoja sinulta vielä puuttuu HT-tilintarkastajan tutkintoon edellytettävistä opinnoista.

PRH:n tilintarkastusvalvonta vastaa Suomessa järjestettävistä tilintarkastajatutkinnoista. Tutustu myös tilintarkastajat.fi -sivun Polku tilintarkastajaksi.

HT-tutkinnossa vaadittuihin opintoihin kuuluu tilintarkastuksen ja laskentatoimen, kauppa- ja taloustieteen sekä oikeustieteen opintoja. Suoritettujen opintojen soveltuvuus tutkintoon osoitetaan vastaavuustodistuksella. Opintoja koskevat vaatimukset

HT-tilintarkastajan hyväksymisen edellytyksenä on, että hakijalla on vähintään 52 opintopisteen laajuiset tilintarkastuksen ja laskentatoimen opinnot, vähintään 22 opintopisteen laajuiset oikeustieteen opinnot sekä vähintään 22 opintopisteen laajuiset kauppa- ja taloustieteen opinnot mainituissa aihealueissa.

HT-tilintarkastajatutkinnon vaatimukset täyttyvät suorittamalla alla mainitut Itä-Suomen yliopiston opetustarjonnassa olevat opintojaksot (suluissa huomio, jos opintojaksoa ei ole tarjolla Itä-Suomen yliopiston avoimessa yliopistossa).

Tilintarkastuksen ja laskentatoimen opinnot, väh. 52 op
 1) tilintarkastusta koskeva sääntely ja hyvä tilintarkastustapa;
 Tilintarkastus 1 6 op
 Tilintarkastus 2 6 op

2) kirjanpitoa ja tilinpäätöstä koskeva sääntely, hyvä kirjanpitotapa ja tilinpäätöksen analysointi;
 Laskentatoimen perusteet 6 op
 Kirjanpidon jatkokurssi 6 op
 Kansainvälinen laskentatoimi 6 op
 Tilinpäätösanalyysi ja arvonmääritys 6 op
 Tuloslaskenta ja verotus 6 op
 3) johdon laskentatoimi;
 Johdon laskentatoimen perusteet 6 op tai Johdon laskentatoimen jatkokurssi 6 op
 4) sisäinen valvonta
 Sisäinen tarkastus ja sisäinen valvonta 6 op (examtentti)

Oikeustieteen opinnot, väh. 22 op
 1) eri yhteisömuotoja ja arvopaperimarkkinoita koskeva sääntely;
Rahoitusoikeus ja kestävä rahoitus 5 op
 Yhtiöoikeus 5 op
 2) yritysverotus, ennakkoperintä, arvonlisäverotus ja verotusmenettely;
 Vero-oikeuden perusteet 5 op
 Elinkeinoverotuksen perusteet 5 op
 3) kauppa- ja varallisuusoikeus sekä maksukyvyttömyys- ja työlainsäädäntö.
 Yritysjuridiikan perusteet 6 op

Kauppa- ja taloustieteen opinnot, väh. 22 op
 1) liiketaloustiede ja kansantaloustiede;
 Taloustieteen perusteet 6 op
Johtamisen perusteet 6 op tai Markkinoinnin perusteet 6 op
 2) yritysrahoitus ja rahoitusmarkkinat;
 Rahoituksen perusteet 6 op
 3) talousmatematiikka ja tilastotiede;
 Talousmatematiikka 6 op (ei avoimen yliopiston opetustarjonnassa)
 Tilastollisten menetelmien perusteet 3 op tai vastaavat opinnot
 4) tietotekniikka ja tietojärjestelmät.
 Tieto- ja viestintätekniikka opiskelun tukena (ei avoimen yliopiston opetustarjonnassa)
 tai vastaavat opinnot

Tämä on ohjeellinen tieto. Tarkastathan ajantasaiset vaatimukset Tilintarkastusvalvonnan sivuilta.

Opintoihin ilmoittautuminen

Valitse Tilintarkastuksen opintolistauksesta niitä opintoja, joita haluat suorittaa. Ilmoittautuminen yksittäisille opintojaksoille. Tarkasta opintojaksolta suoritustapa ja suoritusaikataulu.

Suoritetuista tilintarkastustutkinnon (HT) edellyttämistä opinnoista voi saada pyydettäessä erillisen vastaavuustodistuksen. Vastaavuustodistuksen myöntää aina se oppilaitos, jossa opinnot ovat suoritettu. Itä-Suomen yliopistossa suoritetuista opinnoista vastaavuustodistuksen myöntää Yhteiskuntatieteiden ja kauppatieteiden tiedekunta.

Tilintarkastajan ammattiin aikovan on täytettävä tilintarkastuslain ja TEM:n asetuksen mukaiset yleiset edellytykset, jotta hän voi osallistua PRH:n Tilintarkastusvalvonnan järjestämään tilintarkastajatutkintoon. Tenttiin ilmoittautumisen edellytyksinä ovat:

* yliopistossa, korkeakoulussa tai ammattikorkeakoulussa suoritettu tutkinto,

* vaadittujen opintojen suorittaminen

* tietty määrä työkokemusta tilintarkastustehtävistä.

Katso myös Tilintarkastajatutkinnon ohjeet ja Työ- ja elinkeinoministeriön asetus tilintarkastajan hyväksymisedellytyksistä (Finlex).

Ilmoittautuminen yksittäisille opintojaksoille.

Opintomaksu on 15 euroa/opintopiste. Hinnat ovat voimassa lukuvuoden 2023-2024.

Tutustu avoimen yliopisto-opetuksen hinnastoon sekä maksu- ja perumisehtoihin.

Kellonajasta riippumaton
Päiväopetus

Tarkasta kunkin opintojakson suoritustapa, aikataulu ja ilmoittautumisaika opintojakson tiedoista. Ilmoittautuminen opintoihin opintojaksoittain.

Suomi

Ei sähköistä ilmoittautumista

Ilmoittautuminen yksittäisille opintojaksoille (15 e/op).

Voit hakea opintojakson joko jatkuvan oppimisen koulutushausta tai opintopolusta.