Ohjaustaidot työelämässä, kevät 2024

75 € (alv 0%)
Jatkuva oppiminen verkkosivut

Sisältö:

Ohjaukselliset työtavat toiminnanteoreettisen ja sosiokulttuurisen oppimisnäkemyksen valossa; miten ohjauksellisin keinoin edistetään ja tuetaan inhimillistä yhteistoimintaa ja autetaan käsittelemään sen ongelmia.
Käsitellään ohjausosaamisen kannalta keskeisiä työprosesseja, vuorovaikutustilanteita ja viestintää työelämässä: osaamisen johtaminen, henkilöstöjohtaminen, työkyky ja työterveysyhteistyö, tiimityöskentely, palaute-ja kehityskeskustelut.

Geneerisen osaamisen teemat: vuorovaikutus ja viestintä; johtaminen ja kehittäminen.

Tavoitteet:

Opintojakson suoritettuaan opiskelija

- osaa hahmottaa ohjauksellisia prosesseja työelämän eri konteksteissa

- tunnistaa ohjauksellisten työtapojen mahdollisuuksia tukea yksilöiden, ryhmien tai tiimien sekä yhteisöjen työtoimintaa

- soveltaa ohjauksellista työtapaa työelämän prosessien, oppimistilanteiden tai ongelmien käsittelyssä.

Kohderyhmä:

Työelämän ohjauksellisista tilanteista ja vuorovaikutuksesta kiinnostuneille.

HUOM!

Opiskelijavalinta: Avoimen yliopiston opiskelijamäärän kiintiö 20 opiskelijaa ilmoittautumisjärjestyksessä.

Suorittamistavat:

(Yliopiston perusopetuksessa: Luennot 12 t, omatoimista kirjallisuuteen perehtymistä sekä fasilitointi-tai havainnointitehtävä kentällä, tehdään ensisijaisesti parityönä, myös yksilötoteutus mahdollinen 117 t, verkkoseminaari, jossa raportoidaan tehtävät ryhmälle 6 t.)

Huom! Avoimen yliopiston opiskelijat: luentotallenteet ja verkkoseminaari Moodle-verkko-oppimisympäristön keskustelualueella.

Oppimateriaalit

• Feldt, T., Kinnunen, U. & Mauno, S. 2017.Työstressin teoreettisia malleja: Kolmea klassikkoa ja yksi tulokas. Teoksessa Mäkikangas, A., Mauno, S. & Feldt, T. (toim.) (2017). Tykkää työstä. Työhyvinvoinnin psykologiset perusteet.
  • Järvensivu, Anu. 2014.Tarinoita suomalaisesta työelämästä. Työterveyslaitos.
  • Kinnunen, U. 2017. Työstä palautuminen. Teoksessa Mäkikangas, A., Mauno, S. & Feldt, T. (toim.) 2017. Tykkää työstä. Työhyvinvoinnin psykologiset perusteet.
  • Manka, M.-L. & Manka, M. 2016.Työhyvinvointi. Helsinki: Talentum Pro. Lisäksi ohjausvuorovaikutuksen ja työelämän vuorovaikutuksen tutkimusta opettajan ilmoittamina artikkeleina ja kirjallisuutena.

Yksittäisen opintojakson hinta on 15€ / opintopiste. Hinnat ovat voimassa lukuvuoden 2023-2024.

Tutustu avoimen yliopisto-opetuksen opintomaksuihin sekä maksu- ja perumisehtoihin: Opinto-oikeus ja maksuehdot. Opiskeluoikeusaika määräytyy opetussuunnitelman mukaisesti kattaen opetuksen ja tentit.

Kirjallisuuden hankinta/lainauskulut eivät sisälly opintomaksuun.

Jos työnantaja maksaa opintomaksun, ota yhteyttä koulutussihteeriin; katso yhteystiedot alta.

Kellonajasta riippumaton

Tutustu opintojaksoon ja sen aikatauluihin Pepin opinto-oppaassa.
Avaa sivun yläosassa oleva sininen toteutus-palkki ja katso tarvittaessa opetuksen aikataulu mahdollisesta opetusryhmästä. ”Avoimen pienryhmä” on tekninen nimike, ei oikea opetusryhmä.

Aikataulu: 1.3. - 31.5.2024

3 kuukautta
Suomi

Ilmoittaudu

Ilmoittautumisohje

I Ilmoittautumaan pääset oheisesta painikkeesta. Siirryt ilmoittautumispalveluun, jossa opintojakso on valmiiksi valittuna. Voit halutessasi lisätä opintokoriin myös muita opintojaksoja, ennen kuin jatkat ilmoittautumaan.

II Siirry tunnistautumaan Suomi.fi-palveluun, täydennä omat tietosi ilmoittautumislomakkeelle, vahvista ilmoittautuminen ja maksa opinnot.

Huom! Ilmoittautuminen on sitova. Tutustu avoimen yliopisto-opetuksen hinnastoon sekä maksu- ja perumisehtoihin

III Ilmoittautumisesi käsittelyaika on pääasiallisesti 2-5 arkipäivää, maksimissaan 10 arkipäivää. Käsittelyajan jälkeen saat järjestelmän lähettämän viestin, joka sisältää linkin opintojen aloitusohjeisiin. Tutustu ohjeisiin huolellisesti.

Jos sinulla ei ole aiempaa UEF-tunnusta, saat lisäksi yliopiston käyttäjähallinnasta UEF-tunnuksen aktivointiohjeet. Tunnuksesi saa käyttöoikeudet opiskeluoikeuden alkaessa.

Mikäli et saa viestejä, tarkista sähköpostisi roskapostikansio ja tarvittaessa ota yhteyttä avoimeen yliopistoon.

Jos työnantaja maksaa opintomaksun, ota yhteyttä koulutussihteeriin; katso yhteystiedot alla.

Ilmoittautuminen alkaa:
2023-12-08 09:00