Laboratorio- ja kemikaaliturvallisuus, syksy 2023

Hinta:
15 € (alv 0%)
Jatkuva oppiminen verkkosivut

Tavoitteet: Opintojakson suoritettuaan opiskelija:

• tunnistaa laboratoriotyöskentelyyn liittyvät turvallisuusriskit
  • osaa valita sopivat henkilökohtaiset suojavälineet ja käyttää laboratorion turvavälineitä,
  • hallitsee turvallisen ja vaaratilanteita ennaltaehkäisevän laboratoriotyöskentelyn sekä
  • tietää kuinka toimia mahdollisissa tapaturmatilanteissa.

Sisältö: Opintojakso käsittää yleiskatsauksen laboratorioiden yleiseen työturvallisuuteen ja kemikaaliturvallisuuteen. Sen keskiössä ovat henkilökohtaiset suojavälineet, turvalliset työtavat ja tapaturmien ennaltaehkäiseminen, paloturvallisuus, kemikaaliturvallisuus sekä laboratoriojätteiden käsittely. Lisäksi tarkastellaan sähköturvallisuuden, mekaanisen turvallisuuden ja fysikaalisen turvallisuuden perusteita sekä ensiapua tyypillisissä laboratoriossa tapahtuvissa tapaturmissa.

Oppimateriaalit: Verkkomateriaali.

Kohderyhmä: Luonnontieteistä, kemiasta sivuaineena ja alan opetustehtävistä kiinnostuneet sekä ammatillisen osaamisen kehittämiseksi.

Suoritustapa: Itsenäinen opiskelu verkkomateriaalin pohjalta ja verkkotentin suorittaminen.

Toteutustapa: Itsenäinen verkko-opiskelu ja verkkotentti.

Opettaja: Mika Torvinen

Opintojakso on opiskeltavissa itsenäisinä verkko-opintoina 1.9. - 8.12.2023. Opintojakson tarkemmat tiedot ja aikataulut löytyvät Pepin opinto-oppaasta. Avoimen yliopiston opiskelijat suorittavat opintoja tutkinto-opiskelijoiden aikataulujen ja suoritustapojen mukaisesti.

Opintojakso järjestetään yhteistyössä Aalto-yliopiston kanssa.

Yksittäisen opintojakson hinta on 15€ / opintopiste. Hinnat ovat voimassa lukuvuoden 2023-2024.

Tutustu avoimen yliopisto-opetuksen opintomaksuihin sekä maksu- ja perumisehtoihin: Opinto-oikeus ja maksuehdot. Opintojakson opiskeluoikeusaika on 1.9. - 8.12.2023.

Kirjallisuuden hankinta/lainauskulut eivät sisälly opintomaksuun. ​

Jos työnantaja maksaa opintomaksun, ota yhteyttä koulutussihteeriin; katso yhteystiedot alla.

Kellonajasta riippumaton
Suomi

Ilmoittaudu

Huom! Järjestelmävaihdoksen vuoksi ilmoittautuminen verkossa syksyn toteutukselle ei ole enää mahdollista. Mikäli haluat opiskella jakson vielä marras-joulukuussa 2023, olethan yhteydessä koulutussihteeriin viimeistään 26.11.2023, yhteystiedot löydät alta.

Ilmoittautuminen alkaa:
2023-08-07 09:00