Kliininen psykologia I: Terveyden ja mielenterveyden psykologian perusteet, verkko-opinnot, lv. 2023-2024

Avoin yliopisto
smart for good
Laajuus:
5 opintopistettä
Kampus tai kaupunki:
Joensuu
Kategoria:
Opetus, kasvatus ja psykologia
Toteutusmuoto:
Verkko-opetus, Etäopetus
Hinta:
75 € (alv 0%)
Jatkuva oppiminen verkkosivut

Ilmoittautuminen

1.1.-30.4.2024

Suoritusaika

Opintojakso on suoritettavissa 31.5.2024 saakka.

Sisältö

Mitä mielenterveys on? Miten stressi liittyy mielenterveyteen? Millaisia osa-alueita mielenterveystyö sisältää? Mitä ovat mielenterveyden häiriöt? Miten niitä luokitellaan ja hoidetaan? Opintojaksolla huomion kohteena ovat mm. terveyspsykologian ja mielenterveyspsykologian (kliinisen psykologian) keskeiset teoriat, käsitteet ja lähestymistavat, keskeiset mielenterveyshäiriöt ja niiden luokittelun järjestelmät. mielenterveyshäiriöiden psykologiset riski- ja voimavaratekijät sekä terveyteen ja mielenterveyteen liittyvät interventiot.

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija tunnistaa terveys- ja mielenterveyspsykologian keskeisiä teorioita, käsitteitä ja lähestymistapoja, tuntee keskeiset mielenterveyshäiriöt ja tapoja luokitella niitä, osaa kuvata keskeisiin mielenterveyshäiriöihin liittyviä psykologisia tekijöitä sekä osaa kuvata terveyden ja mielenterveyden edistämisen perusteita.

Oppimateriaalit

Sinikallio, S. (toim.) (2019). Terveyden psykologia (luvut 1–9). (e-kirja)

Lönnqvist ym. (toim.) (2021). Psykiatria (luvut 1, 5–15, 22, 27–31). (e-kirja)

Barlow (toim.) (2014). The Oxford Handbook of clinical psychology (luvut 1, 4–5, 7, 10). (e-kirja)

Friedman (toim.) (2011): The Oxford Handbook of health psychology (luvut 3, 9, 13). (e-kirja) ja

muu Moodlessa ilmoitettu (myös kokonaan suomenkielinen) tai itse hankittu oppimateriaali

Opettaja Tiina Immonen

Suoritustavat ja arviointiperusteet

Opintojakso suoritetaan kahdella oppimistehtävällä (arviointi 0-5)

Voit palauttaa oppimistehtäviä omassa tahdissa. Opettaja ottaa tehtävät arvioitavaksi oppimistehtävien palautuspäivinä ja arvioi tehtävät kolmen (3) viikon kuluessa palautuspäivämäärästä.

Oppimistehtävien palautuspäivämäärät kevätlukukaudella ovat seuraavat:

31.1.2024

31.3.2024

31.5.2024

Ilmoittaudu yksittäisille opintojaksoille. Yksittäisen opintojaksojen hinta on 15€ / opintopiste. Hinnat ovat voimassa lukuvuoden 2023-2024.

Tutustu avoimen yliopisto-opetuksen opintomaksuihin sekä maksu- ja perumisehtoihin: Opinto-oikeus ja maksuehdot. Opiskeluoikeusaika määräytyy opetussuunnitelman mukaisesti kattaen opetuksen ja tentit.

Kirjallisuuden hankinta/lainauskulut eivät sisälly opintomaksuun. ​

Jos työnantaja maksaa opintomaksun, ota yhteyttä suunnittelusihteeriin; katso yhteystiedot alla.

Kellonajasta riippumaton

Ilmoittautuminen ajalla 2.8.2023-30.4.2024.

Suomi

Ilmoittaudu

Ilmoittautumisohje

I Ilmoittautumaan pääset oheisesta painikkeesta. Siirryt ilmoittautumispalveluun, jossa opintojakso on valmiiksi valittuna. Voit halutessasi lisätä opintokoriin myös muita opintojaksoja, ennen kuin jatkat ilmoittautumaan.

II Siirry tunnistautumaan Suomi.fi-palveluun, täydennä omat tietosi ilmoittautumislomakkeelle, vahvista ilmoittautuminen ja maksa opinnot.

Huom! Ilmoittautuminen on sitova. Tutustu avoimen yliopisto-opetuksen hinnastoon sekä maksu- ja perumisehtoihin.

III Ilmoittautumisesi käsittelyaika on pääasiallisesti 2-5 arkipäivää, maksimissaan 10 arkipäivää. Käsittelyajan jälkeen saat järjestelmän lähettämän viestin, joka sisältää linkin opintojen aloitusohjeisiin. Tutustu ohjeisiin huolellisesti.

Jos sinulla ei ole aiempaa UEF-tunnusta, saat lisäksi yliopiston käyttäjähallinnasta UEF-tunnuksen aktivointiohjeet. Tunnuksesi saa käyttöoikeudet opiskeluoikeuden alkaessa.

Mikäli et saa viestejä, tarkista sähköpostisi roskapostikansio ja tarvittaessa ota yhteyttä avoimeen yliopistoon.

Jos työnantaja maksaa opintomaksun, ota yhteyttä suunnittelusihteeriin; katso yhteystiedot alla.

Opiskelijamäärää ei ole rajoitettu, vaan kaikki pääsevät mukaan ilmoittautumalla opintojaksolle.

Ilmoittautuminen alkaa:
2023-12-08 09:00