Kielitieteen peruskurssi, sähköinen tentti, lv 2023-2024

Hinta:
75 € (alv 0%)
Jatkuva oppiminen verkkosivut

Tämä opintojakso kuuluu valinnaisena opintojaksona Englannin kielen ja kulttuurin perusopintokokonaisuuteen ja Ruotsin kielen perusopintokokonaisuuteen (humanistiset tieteet).

Oppimistavoitteet

Opiskelija hallitsee perustiedot kielen rakenteen ja käytön tutkimuksesta sekä kielen keskeisistä ilmiöistä (variaatio, muutokset), kielen ja muun kognition suhteesta ja kielentutkimuksen historiasta.

Geneeriset taidot: kansainvälisyys, kestävyys ja vastuullisuus.

Sisältö:

Luonnollisten kielten yleisten rakenneominaisuuksien kuvaus (fonetiikka, fonologia, morfologia, syntaksi, semantiikka, pragmatiikka, diskurssit); maailman kielet ja kielten luokittelu; kielten variaatio ja muutokset; kieli ja kognitio; kielentutkimuksen historia.

Oppimateriaali:

- Suomi Kari & Toivanen Juhani & Ylitalo Riikka: Fonetiikan ja suomen äänneopin perusteet, osa I. 2006, luvut 1–7, ss. 15–147.
- Anhava Jaakko: Maailman kielet ja kielikunnat. Gaudeamus 1997, s. 9-31 ja 201-214.
- Bartens, Angela: Kreolikielistä. - Kalliokoski & Kotilainen & Pahta: Kielet kohtaavat. SKS 2009, s. 50-74.
- Fred Karlsson: Yleinen kielitiede. 5. painos tai uudempi, Gaudeamus 2015.

Opintojakso sisältyy opintokokonaisuuksiin: Englannin kielen perusopinnot ja ruotsin kielen perusopinnot.

Tutustu opintojaksoon ja sen aikatauluihin Pepin opinto-oppaassa (HUOM. avautuu uuteen välilehteen). Löydät Pepistä (HUOM. avautuu uuteen välilehteen) myös opintokokonaisuuksien tiedot.

Ilmoittautumisen kohteen suoritustapa:

Suoritustapa 2: Opintojakso suoritettavissa Exam-tenttinä koko lukuvuoden 23-24. Sähköinen tentti EXAMissa. Opiskelijan ohjeet ovat Kamussa.

Kirjatentin kirjallisuus:

- Fred Karlsson: Yleinen kielitiede. 5. painos tai uudempi, Gaudeamus 2015.

Tutustu opintojaksoon ja sen aikatauluihin Pepin opinto-oppaassa (HUOM. avautuu uuteen välilehteen). Löydät Pepistä (HUOM. aukeaa uuteen välilehteen) myös opintokokonaisuuksien tiedot.

Geneeriset taidot: kansainvälisyys, kestävyys ja vastuullisuus.

Opintojakso sisältyy opintokokonaisuuksiin: Englannin kielen ja kulttuurin perusopinnot ja ruotsin kielen perusopinnot.

Opintojakson hinta on 15€ / opintopiste. Hinnat ovat voimassa lukuvuoden 2023-2024.

Tutustu avoimen yliopisto-opetuksen opintomaksuihin sekä maksu- ja perumisehtoihin: Opinto-oikeus ja maksuehdot. Opiskeluoikeusaika määräytyy opetussuunnitelman mukaisesti kattaen opetuksen ja tentit. Jos opintojakson opetukseen voi ilmoittautua jatkuvasti, opiskeluoikeusaika on 1.8.2023 - 30.7.2024.

Jos työnantaja maksaa opintomaksun, ota yhteyttä koulutussihteeriin; katso yhteystiedot alla.

Kellonajasta riippumaton

Opintojakso suoritettavissa sähköisenä Exam-tenttinä koko lukuvuoden 23-24. Ilmoittautuminen opiskelijaksi 30.5.2024 mennessä.

Löydät Pepin opinto-oppaasta (HUOM. avautuu uuteen välilehteen) opintojakson aikataulut.

Suomi

Ilmoittaudu

Ilmoittautumisessa on järjestelmävaihdoksen vuoksi lyhyt katko. Ilmoittautuminen avautuu uudestaan perjantaina 8.12.2023 klo 9.00.

Ilmoittautumisohje

I Ilmoittautumaan pääset oheisesta painikkeesta. Siirryt ilmoittautumispalveluun, jossa opintojakso on valmiiksi valittuna. Voit halutessasi lisätä opintokoriin myös muita opintojaksoja, ennen kuin jatkat ilmoittautumaan.

II Siirry tunnistautumaan Suomi.fi-palveluun, täydennä omat tietosi ilmoittautumislomakkeelle, vahvista ilmoittautuminen ja maksa opinnot.

Huom! Ilmoittautuminen on sitova. Tutustu avoimen yliopisto-opetuksen hinnastoon sekä maksu- ja perumisehtoihin.

III Ilmoittautumisesi käsittelyaika on pääasiallisesti 2-5 arkipäivää, maksimissaan 10 arkipäivää. Käsittelyajan jälkeen saat järjestelmän lähettämän viestin, joka sisältää linkin opintojen aloitusohjeisiin. Tutustu ohjeisiin huolellisesti.

Jos sinulla ei ole aiempaa UEF-tunnusta, saat lisäksi yliopiston käyttäjähallinnasta UEF-tunnuksen aktivointiohjeet. Tunnuksesi saa käyttöoikeudet opiskeluoikeuden alkaessa.

Mikäli et saa viestejä, tarkista sähköpostisi roskapostikansio ja tarvittaessa ota yhteyttä avoimeen yliopistoon.

Jos työnantaja maksaa opintomaksun, ota yhteyttä koulutussihteeriin; katso yhteystiedot alla.

Ilmoittautuminen alkaa:
2023-12-08 09:00