Ihmisiä kokouksessa.

Z-sukupolvella yllättävät odotukset työelämästä

1990-luvun puolivälin jälkeen syntynyt Z-sukupolvi odottaa itsenäistä, merkityksellistä ja vaihtelevaa työelämää, havaitsi KTM Pauline Singh pro gradu -tutkielmassaan. Nuoret odottavat työelämän olevan myös haastavaa. Yllättävää tutkimuksessa oli työhyvinvoinnin ja kannustavan ilmapiirin korostuminen. Työn mukavuudesta kirjoitettiin paljon.

Singh keräsi tutkimusaineiston eläytymismenetelmällä. Tutkimustulokset perustuvat yhteensä 61 tarinaan 15–20-vuotiailta nuorilta eri puolilta Suomea. He kirjoittivat työelämäodotuksistaan ja käsityksistään annetun kehyskertomuksen jatkoksi.

Z-sukupolvelle on tärkeää, että he pääsevät olemaan ohjaavassa roolissa ja tekemään vastuullista työtä, jolla on jotakin yhteiskunnallista merkitystä. He odottavat työtehtävien olevan vaihtelevia ja haastavia, vaikka se tarkoittaisikin stressiä. Z-sukupolvi toivoo myös vapautta vaikuttaa esimerkiksi työaikoihinsa ja -paikkoihinsa. Työilmapiirin oletetaan olevan kannustavaa ja motivoivaa sekä työnantajan välittävän työntekijän hyvinvoinnista panostamalla hyvinvointipalveluihin ja työpaikan mukavuuteen.

Työelämä otetaan tosissaan

Z-sukupolvi ottaa työelämän tosissaan jo hyvin nuorena. Erityisesti huonon työpaikan kuvauksissa korostuu lähijohtajan rooli ja palkan määrä. Yllättävä havainto on, että vain pääkaupunkiseudun vastaajat kirjoittivat kansainvälisistä työtehtävistä, vaikka kansainvälisyys on aiemmissa tutkimuksissa esitetty yhdeksi Z-sukupolvea kuvaavaksi piirteeksi.

Pauline Singh tarkasteli Pro gradu -tutkielmassaan Z-sukupolven työelämäorientaatiot: Uuden sukupolven odotukset ja käsitykset työelämästä Z-sukupolven asenteita ja odotuksia tulevasta työelämästä, jotta organisaatiot saisivat paremman ymmärryksen tästä sukupolvesta, ja työnantajat voivat valmistautua paremmin pian työelämään astuvaan sukupolveen. Tutkimusta ohjasivat yliopistonlehtori Mirjami Ikonen ja professori Taina Savolainen kauppatieteiden laitoksella.