yleisöä epäterävänä

Ympäristöoikeuden asiantuntijat kokoontuvat IUCN Academy of Environmental Law -konferenssiin Joensuuhun 31.7. –4.8.2023

Noin 300 ympäristöoikeuden tutkijan ja asiantuntijan kansainvälinen tapaaminen keskittyy ympäristölainsäädännön tulevaisuuteen.

Ympäristöoikeuden kansainvälinen IUCN Academy of Environmental Law -konferenssi järjestetään tänä vuonna Suomessa. Konferenssi kokoaa yhteen noin 300 ympäristöoikeuden tutkijaa ja asiantuntijaa viidestäkymmenestä eri maasta Itä-Suomen yliopiston Joensuun kampukselle ja verkon välityksellä 31.7.–4.8. Konferenssi keskittyy ympäristölainsäädännön tulevaisuuteen teemalla Future-Proofing Law in a Time of Environmental Emergency.

Vuonna 1948 perustettu International Union for Conservation of Nature (IUCN) on maailman vanhimpia ja laajimpia ympäristöalan verkostoja, joka tuo yhteen valtioiden, kansainvälisten järjestöjen, kansalaisjärjestöjen, paikallisyhteisöjen ja yritysten edustajia. Verkoston tavoite on kehittää ratkaisuja globaaleihin ympäristöhaasteisiin. Verkoston perustama IUCN Academy of Environmental Law edistää ympäristöoikeuden tutkimusta ja opetusta.

IUCN Academy of Environmental Law -konferensseja on järjestetty vuosittain 2003 alkaen. Ensimmäistä kertaa Suomessa pidettävän konferenssin järjestelyistä vastaavat Itä-Suomen yliopiston oikeustieteiden laitos ja CCEEL-tutkimuskeskus (Centre for Climate Change, Energy and Environmental Law). Tänä vuonna 25-vuotisjuhlavuottaan viettävä oikeustieteiden laitos on kouluttanut ympäristöoikeuden asiantuntijoita kansainvälisessä maisteriohjelmassa jo lähes vuosikymmenen ajan.

Konferenssin pääpuhujina kuullaan useita alansa huippuasiantuntijoita. Ympäristöoikeuden professori Liz Fisher Oxfordin yliopistosta on kirjoittanut useita ympäristöoikeuden keskeisiä ja palkittuja teoksia ja artikkeleita sekä toimittanut pitkään Journal of Environmental Law -tiedejulkaisua.

Brittiläinen Tessa Khan on kansainvälisesti tunnettu ympäristö- ja ihmisoikeusjuristi, joka on toiminut asiantuntijana niin globaaleissa järjestöissä kuin kansallisille hallituksille. Hän on ollut perustamassa ympäristöoikeudenkäyntejä tukevaa Climate Litigation Network -projektia. Nykyisin hän johtaa Uplift-organisaatiota, joka edistää fossiilisista polttoaineista vapaata Britanniaa. Vuonna 2019 Time-lehti nimesi Tessa Khanin merkittävimpiin henkilöihin, jotka johtavat ilmastonmuutoksen torjuntaa.

Etelä-Afrikan North-West University -yliopiston professorin Louis Kotzén tutkimus keskittyy lainsäädäntöön ja antroposeeniin sekä globaaliin perustuslaillisuuteen ympäristöasioissa. Wageningenin yliopiston professori ja ympäristöoikeuden tutkimusryhmän johtaja Josephine van Zeben tutkii ympäristöön liittyvää sääntelyä erityisesti kansainvälisen ympäristölainsäädännön ja Euroopan unionin kehityksen kautta.

Professori Kari Kuusiniemi on toiminut korkeimman hallinto-oikeuden (KHO) presidenttinä vuodesta 2018. Hän on toiminut aiemmin useissa akateemisissa tehtävissä, muun muassa ympäristöoikeuden professorina Turun yliopistossa.

Lisätietoa IUCN Academy of Environmental Law -konferenssin ohjelmasta verkossa (englanniksi).

Lisätietoa IUCN AEL -verkostosta verkkosivuilla.