Hyppää pääsisältöön

Tarkenna hakuasi

Henkilö pitää käsissään somekuvakkeiden pilveä.

Uutuuskirja antaa uusia näkökulmia poikkeukselliseen viestintään

Yhteiskunnalliset poikkeustilat haastavat organisaatioiden viestinnän monin tavoin. Globaali koronapandemia, ilmastonmuutoksen ennakoitua nopeampi eteneminen ja Venäjän hyökkäys Ukrainaan ovat järkyttäneet perusturvallisuutta ja haastaneet yhteiskuntien ja organisaatioiden toiminnan ja viestinnän. Poikkeuksellinen viestintä -uutuuskirja avaa uusia näkökulmia poikkeusaikojen viestintään.

Vertaisarvioidun kirjan ovat toimittaneet yliopistonlehtori, dosentti Helena Kantanen Itä-Suomen yliopistosta ja professori Merja Koskela Vaasan yliopistosta. Teos on suunnattu erityisesti viestintäammattilaisille, joiden työhön poikkeukselliset olot vaikuttavat monin tavoin. Teoksessa käsitellään muun muassa kriisinkestävyyttä, pandemiaviestintää, etävuorovaikutusta, cancel-kulttuuria ja Venäjän aloittamaa sotaa organisaatioviestinnän näkökulmasta.

– Entisenä viestintäammattilaisena olen iloinnut siitä, että olen saanut olla välittämässä uusinta tutkimustietoa viestinnän tekijöitten kiireiseen arkeen, Kantanen sanoo.

Kirjan yhdessätoista artikkelissa tutkijat avaavat poikkeuksellista viestintää kukin oman tutkimusalansa näkökulmasta. Omassa artikkelissaan Kantanen ja Koskela tarkastelevat pandemia-ajan viestintää erityisesti muutosjohtamisen ja kriisiviestinnän näkökulmista.

– Viestinnän ammattilaisille ja johtajille koostamamme vinkit arkeen korostavat empatiaa, kuuntelemista, monikanavaisuutta ja osallistavaa vuorovaikutusta sekä yhteisön erilaisten digitaitojen tunnistamista ja huomioon ottamista.

Itä-Suomen yliopiston kauppatieteiden laitoksen tutkijat ovat lisäksi vastanneet kahdesta muusta kirjan artikkelista. Yliopistonlehtori, tutkimuspäällikkö Mirjami Ikonen pohtii osuudessaan, miten luottamus voidaan palauttaa muutoksen jälkeen. Tähän vaikuttavat tilanteen vakavuus, luottamusrikon kesto ja sen seuraukset. Aina ei luottamusta edes voida palauttaa, vaan luottamusrikolla on pitkäaikaiset, haitalliset vaikutukset työyhteisöön.

Nuorempi tutkija Lotta Salin ja apulaisprofessori Jonna Koponen puolestaan tarkastelevat myyntijohtajien etävuorovaikutusta. Tutkijat osoittavat, miten etävuorovaikutuksessa voi tapahtua arvon yhteistuhoutumista vähentyneen asiakasymmärryksen, myyntiprosessin aloittamisen ja lopettamisen haasteiden sekä digityön kuormittavuuden takia. Tasokas viestintä, avoimuus, henkilökohtaisuus ja hyvä valmistautuminen asiakaskohtaamiseen auttavat asiakassuhteen ylläpitämisessä. Artikkelin kaksi muuta kirjoittajaa ovat vieraileva apulaisprofessori Joona Keränen ja tutkijatohtori Jaakko Metsola LUT-yliopistosta.

Poikkeuksellinen viestintä -kirja on viestinnän ammattilaisten järjestön ProCom ry:n yhdeksäs ProComma Academic -kirja. Kirjasarja tuo uusinta viestinnän tutkimusta viestinnän johtajien ja tekijöiden arkeen.

Kantanen Helena, Koskela Merja. Poikkeuksellinen viestintä. ProComma Academic. 2022. https://doi.org/10.31885/2022.00001

Lisätietoja:

Yliopistonlehtori, dosentti Helena Kantanen, puh. 040 355 3366, helena.kantanen(at)uef.fi

Yliopistonlehtorim tutkimuspäällikkö Mirjami Ikonen, puh. 050 442 2488, mirjami.ikonen(at)uef.fi

Nuorempi tutkija Lotta Salin, puh. 050 473 2871, lotta.salin(at)uef.fi

Apulaisprofessori Jonna Koponen, puh. 050 343 7446, jonnapauliina.koponen(at)uef.fi