UEFin liput.

Uusien opiskelijoiden orientaatio auttaa hyvään alkuun

Tutkimusten mukaan opintojen alkuvaihe on erityisen tärkeää yhteisöön kiinnittymisen kannalta. Motivoitumisen kannalta taas on tärkeää, että opiskelija tunnistaa tavoitteensa ja saa opintoihin liittyvät asiat heti helposti haltuunsa. Ei siis ole yhdentekevää, millaisen kuvan uusi opiskelija saa opinnoistaan niiden alussa.

Uudet opiskelijat saapuvat kampuksille ensi viikolla. Tuttuun tapaan he käynnistävät opintonsa ja tutustuvat omaan oppiaineeseensa, opiskelijaelämään, yliopistoon sekä toisiinsa orientaatioviikolla.

– Tähän asti orientaatio on pitänyt sisällään massatilaisuuksia, jolloin tietoa on tullut valtavat määrät opiskelijoille kerralla. Istumista ja uuden omaksumista on ollut todella paljon, tiivistää opiskelijapalvelun päällikkö Tuija Pasanen.

Orientaatiota on pyöritetty Pasasen mukaan yliopiston alkuajoista tähän päivään saakka lähes samalla rakenteella.

– Opiskelijat ovat olleet passiivisia kuuntelijoita, ja kontaktit omaan oppiaineeseen ovat jääneet ensimmäisten päivien aikana melko ohuiksi.

Muutamat rakenteelliset muutokset kuitenkin sysäsivät orientaation uudistustyön alkuun, ja nyt opintopalvelut kehittää alkuohjausta osana kansallista OHO!-hanketta. Hankkeessa kehitetään opiskeluhyvinvointia ja opintojen hyvää alkua, ja UEFista mukanana ovat myös ohjauksen koulutuksen asiantuntijat.

– Lisäksi UEFin sisällä on käynnistetty kolmevuotinen opiskelijoiden ohjauksen, opiskeluhyvinvoinnin ja työelämäyhteyksien kehittämisohjelma, jonka yhteydessä opiskelijan ”hyvää ensimmäistä opiskeluvuotta” on lähdetty määrätietoisesti edistämään.

Aloitusinfot etukäteen

Ensi viikolla UEFin uudet opiskelijat vastaanotetaan omissa oppiaineissa. Aiemmin kaikki ensimmäisen vuoden opiskelijat viettivät suuren osan ensimmäisistä päivistään yhdessä alasta riippumatta. Tämänkin muutoksen takana on tutkimustieto.

– Sen mukaan oppiaineen kautta tapahtuva kiinnittyminen tukee opiskelijan yhteisöön ja opintoihin kiinnittymistä, kertoo OHO!-hankkeen ja ohjauksen koulutuksen projektitutkija Päivi Rosenius.

Kiinnittyminen on vaikeaa, jos oma yhteisö on ensimmäisten päivien aikana hajallaan. Tänä syksynä omaan oppiaineeseen tutustutaan yhdessä oppiaineen henkilöstön ja tuutoreiden kanssa, eikä yhteisiä massatilaisuuksia juurikaan enää ole. Entisistä käytännöistä on säilytetty kuitenkin vielä rehtorin kättelyt sekä Tietotori.

– Sekin on tosin muutettu vuorovaikutteisemmaksi. Tietotorin esittelypisteisiin sekä tietoiskuihin voi tutustua ja osallistua oman mielenkiinnon ja tarpeen mukaan, kertoo suunnittelija Niina Räsänen opintopalveluista.

Kun uudet opiskelijat saivat kesäkuussa tiedon opiskelupaikastaan, lähetettiin heille tieto Uuden opiskelijan -sivustosta verkkomateriaaleineen. Näin opiskelijat ovat voineet tutustua yliopistoon ja sen käytänteisiin jo kesän aikana omassa rauhassaan.

– Analytiikka kertoo, että sivuillamme käytiin kesällä tuhansia kertoja. Yksittäisiä käyttäjiä on ollut reilut 19 000, ja sivusto on ladattu yhteensä noin 38 000 kertaa. On ilahduttavaa, että sivusto on saavuttanut paljon opiskelijoita, Räsänen kertoo tyytyväisenä.

Alkuvaiheessa korostetaan myös hyvinvointia

Orientaatioviikon suunnittelu- ja kehittämistyössä ovat mukana olleet myös itse opiskelijat. Tuutorointi siirtyi ylioppilaskunnalta yliopistolle, joten sitäkin brändiä on päästy terävöittämään.

Myös opiskelijan hyvinvointia ja siitä viestimistä korostetaan tänä syksynä erityisen paljon.

Ohjauksen yliopistonlehtori Leena Penttisen mukaan on hyvä muistaa, että ensimmäisten viikkojen orientaatiossa ja yleensäkin opintoja aloittaessa mielekkääksi tehty opiskelu ja tulevaisuus motivoivat tutkimusten mukaan jatkamaan eteenpäin.

– Opintojen keskeyttämisen syyt johtuvat usein alkuvaiheen vaikeuksista. Siksi opintojen alkuun panostaminen ehkäisee samalla turhia keskeytyksiä ja tukee opintojen etenemistä.

UEF edelläkävijänä

Maailma on muuttunut niin, että tulevaisuus on opiskelijoiden silmissä yhä epävarmempi. Tuija Pasasen mukaan se heijastuu myös opintopolulle.

– Maailmalla tapahtuvat asiat ja muutokset ahdistavat opiskelijoita enemmän kuin esimerkiksi 20 vuotta sitten, ja se näkyy täällä meilläkin. Opintojen roolia mietitään eri tavalla.

Orientaation kehittämistyö on Pasasen mukaan vasta alussa, mutta tämän lukuvuoden aloitus antaa jo paljon hyödyllistä tietoa siitä, miten uudenlainen orientaatio otetaan vastaan.

– Yliopistot muuallakin Suomessa ovat itse asiassa samassa tilanteessa orientaation suhteen. Elämme tässä eräänlaista murrosaikaa. UEFissa muutostyöt ovat jo pitkällä, joten pääsemme eräänlaisena pilottikorkeakouluna kertomaan muille, mitä hyötyä muutoksista tulee olemaan.

Uudistuksella pyritään edistämään myös ympärivuotista opiskelua ottamalla käynnistyvä lukuvuosi ja osa syyslukukaudesta paremmin käyttöön.