Hasan Sohail.

Uudet tohtorilähettiläät opastavat tohtoriopintojen alkuun

Väitöskirjatutkijoiden yhdistys vie tietoa tohtoriopinnoista maisteriopiskelijoille ja auttaa jäseniään löytämään väitöskirjatutkijapaikkoja Itä-Suomen yliopistosta.

Itä-Suomen yliopiston väitöskirjatutkijoiden yhdistys (Doctoral Student Association, DSA) on käynnistänyt tohtorilähettiläiden ohjelman (DSAP) tänä syksynä. Ohjelmassa kokeneet väitöskirjatutkijat kertovat tohtoriopinnoista maisterivaiheen opiskelijoille ja auttavat käytännössä opintojen hakuprosessissa.

– Kun tein maisteritutkintoa ja etsin tietoa tohtoriopinnoista, minulta vei pitkään ennen kuin löysin tohtoriohjelmani. Yhdistyksen hallituksessa huomasimme, että meillä ei ole paljon auttavia käsiä maisteriopiskelijoille, jotka tarvitsevat tietoa tohtoriopinnoista. Siksi käynnistimme lähettilästoiminnan, avaa taustaa DSA:n hallituksen puheenjohtaja Hasan Sohail.

Alkuvaiheessa tohtorilähettiläitä on kaksi: Evelyn Ansah Karkkulainen ja Hasan Sohail. Seuraavaksi lähettiläät ovat tositoimissa, kun he kertovat yhdessä tohtoriohjelman koordinaattorin kanssa maisteriopiskelijoille tohtoriopintojen hakuprosessista verkkotilaisuudessa 15. marraskuuta klo 14.

– Autamme esimerkiksi kirjoittamaan tutkimussuunnitelmia ja etsimään ohjaajia väitöstutkimuksille, ja jos emme osaa itse vastata kysymyksiin, käännymme yhdistyksen muiden väitöskirjatutkijoiden puoleen, kertoo Sohail.

Uraseminaareista pontta työelämään

Lähettilästoiminta on väitöskirjatutkijoiden yhdistyksen DSA:n ensimmäinen avaus maisteriopiskelijoiden suuntaan. Maisteriopiskelijat voivat hakea DSA:n jäsenyyttä ja päästä siten osalliseksi yhdistyksen palveluihin ja verkostoitumiseen.

Väitöskirjatutkijoiden yhdistykseen kuuluu tällä hetkellä 125 jäsentä. DSA tarjoaa opiskelijoille monia aktiviteetteja, järjestää verkostoitumistapahtumia sekä tiedottaa ajankohtaisista asioista sähköpostilistalla ja sosiaalisen median kanavissa.

DSA:n keskeinen toiminnan muoto on tällä hetkellä urasuunnittelun seminaarit, joita yhdistys on järjestänyt tiedekuntakohtaisesti. Marraskuun verkkoseminaari on suunnattu yhteiskuntatieteiden ja kauppatieteiden tiedekunnan väitöskirjatutkijoille 26. lokakuuta.

– Meille keskeistä on neuvoa, mitä väitöskirjatutkijoiden tulisi tehdä valmistumisen jälkeen, minne he voivat työllistyä ja auttaa heitä päättämään, jäävätkö he akateemiseen maailmaan vai työllistyvät muualle. Siksi järjestämme urasuunnittelun seminaareja, joissa vanhemmat tutkijat ja työnantajat eri aloilta kertovat työllistymisen ja urasuunnittelun mahdollisuuksista. Viimeksi seminaarin vieraana oli professori, joka kertoi oman uratarinansa väitöskirjasta eteenpäin, Sohail sanoo.

Verkostoitumista vapaa-ajalla

DSA:n olennaista toimintaa on myös väitöskirjatutkijoiden verkostoituminen vapaa-ajalla. Yhdistys on aloittanut uudelleen kuukausittaiset tapaamiset, jotka luovat kansainvälistä yhteisöllisyyttä.

– Kun tulin Itä-Suomen yliopistoon, liityin itsekin yhdistykseen ja sain ystäviä tapaamisista. Tapaamiset ovat hyvä tapa verkostoitua ja saada ystäviä. Syyskuussa viestimme grillijuhlia, joihin osallistui parikymmentä henkeä. Tapaamme toisiamme myös kampusten välillä, Sohail kertoo.

Yhdistyksessä tehtävä työ on vapaaehtoista, ja tapahtumien järjestäminen vie aikaa ja käsipareja tarvitaan aina lisääkin. Sohail toivottaa kaikki tervetulleiksi tutustumaan yhdistyksen toimintaan hallituksen kokouksissa.

– Tarjoamme alustan tehdä asioita yhdessä. Aloitamme pian myös väitöskirjatutkijoiden blogin, jossa he voivat jakaa kokemuksiaan tohtoriopinnoista.

Tutustu väitöskirjatutkijoiden yhdistyksen toimintaan tarkemmin DSA:n verkkosivuilla https://sites.uef.fi/dsa/.

Hasan Sohail, Itä-Suomen väitöskirjatutkijoiden yhdistyksen DSA:n hallituksen puheenjohtaja, hasan.sohail@uef.fi