UEF liput lipputangoissa

UEFin oppeja New Yorkiin – opettajankoulutus ja normaalikoulut tekivät vaikutuksen

–Tämä vierailu on ollut elämäni merkittävin koulututukseen liittyvä kokemus, suitsutti New Yorkin osavaltion koulupiirin ylitarkastaja Michael Hynes tutustuessaan muutaman päivän ajan Itä-Suomen yliopiston opettajankoulutukseen sekä normaalikouluihin.

Hynesin koulupiiriin kuuluu Yhdysvalloissa useita kouluja ja yli 8 000 oppilasta. Hän vieraili Suomessa joensuulaisille jo tutuksi tulleen, Yhdysvalloissa vaikuttavan kirjailija ja dokumenttituottaja William Doylen kanssa. Doyle on toiminut Itä-Suomen yliopistossa vierailevana luennoitsijana Fulbright-stipendin turvin. Molemmat vakuuttivat vierailulla olevan suuren merkityksen ja muutoksen alun amerikkalaisille kouluille.

– Haluan esimerkiksi aluksi viedä välituntikäytännön oman alueeni kouluihin. Olen todella vakuuttunut välituntien tarpeesta, kun näen leikkivät lapset ulkona jokaisen tunnin jälkeen. Sellaista luksusta meillä ei Yhdysvalloissa ole, vaan koulupäivät kestävät useita tunteja ilman yhtäkään taukoa, Hynes kertoo pahoitellen.

Käynnillään Hynes ja Doyle tutustuivat muun muassa käsitöiden ja kuvataiteen opetukseen yliopistossa. Hynesin mukaan on sääli, että käsityötaitoja ei enää arvosteta Amerikassa samaan tapaan kuin ennen.

– On hullua, että minun pitää tulla Suomeen kuvaamaan oppilaiden valmistamia käsinukkeja. Itse nuket eivät ole hulluja, vaan hullua on se, että amerikkalaiset ovat kadottaneet käsillä tekemisen taidon ja etenkin sen arvostuksen. Sitä ei pidetä jostain syystä tärkeänä, vaikka se tutkitusti stimuloi aivoja ja parantaa koordinaatiota.

Hynes piti arvokkaana myös sitä, että jo pienet oppilaat opetetaan tuntemaan erilaisten tuotteiden tuotantoprosessit. Käsitöissä oppilaat suunnittelevat ja toteuttavat itse valitsemansa työt, jolloin he samalla tutustuvat ja oivaltavat prosessien vaiheet.

– Ja uskomatonta on, että myös tulevat varhaiskasvatuksen opettajat ovat täällä mukana opiskelemassa ja viemässä näitä taitoja eteenpäin ihan pienille lapsille!

Lisää yhteistyötä tulossa?

Hynes kertoo, että hänen tutustumiskäyntinsä Suomeen on ollut erittäin hyödyllinen ja silmiä avaava.

– Toisaalta täällä näkemäni asiat saavat minut todella onnelliseksi ja toisaalta taas todella vihaiseksi. Iloitsen siitä, että tällaista tehdään ja kaikki tämä on mahdollista. Toisaalta minua taas harmittaa, kun huomaan miten jäljessä me olemme Amerikassa. Tosin nyt vierailun ansiosta ymmärrän, mitä pitäisi tehdä ja mitä lähteä korjaamaan.

Eniten Hynes on yllättynyt siitä, miten paljon opettajan ammattia Suomessa arvostetaan, ja miten koulu on osa yhteiskuntaa.

– Merkittävä ero kotimaahani on se, miten paljon opettajiin Suomessa luotetaan. Kukaan ei valvo heidän työtään, vaan he ikään kuin vahtivat toinen toistaan.

Myös luottamus oppilaisiin, heidän taitoihinsa sekä kykyyn arvioida omaa oppimistaan on tehnyt vaikutuksen.

– On upeaa, että lapset oppivat jo pienestä lähtien arvioimaan itseään ja kysymään opettajalta apua heti kun siltä tuntuu. Ja toisaalta myös opettajilla on lupa kyseenalaistaa ja pyytää apua ylemmältä taholta.

Hynesin mukaan Yhdysvalloissa opettajia, heidän ajatuksiaan ja tarpeitaan pitäisi kuunnella enemmän.

– Olisi mahtavaa tuoda Amerikasta enemmänkin opettajia Suomeen katsomaan, miten hienosti asiat on täällä hoidettu.

Se tulee ehkä olemaan myöhemmin mahdollista. Yksi tavoite Hynesin ja Doylen vierailun taustalla on neuvotella jatkoyhteistyöstä niin, että tulevina vuosina UEFiin saapuisi isompiakin opettajaryhmiä New Yorkin alueelta.

Vierailu tehtiin yhteistyössä Finland Universityn kanssa.