Potilaita odostushuoneessa.

Työterveyshuollon pirullisiin pulmiin pohdittiin ratkaisuja Kuopiossa

Suomessa on maailman kattavin työterveyshuolto, mutta onko meillä sittenkään maailman paras työelämä? Työterveyteen liittyy vielä myös hankalia ratkaisemattomia ongelmia, joista keskusteltiin työterveyshuollon erikoislääkärikoulutuksen valtakunnallisessa seminaarissa Kuopiossa. Ratkaisemattomat ongelmat määriteltiin sellaisiksi, joista ei ole tietoa, tieto on ristiriitaista tai tilanne on kompleksinen.

Keskustelua alustivat Ilmarisen työkykyriskien ennakoinnin ja tutkimuksen johtaja Kari-Pekka Martimo ja johtava asiantuntija Heidi Furu, joka toimii myös kliinisenä opettajana Helsingin yliopistossa. He kyselivät kuulijoilta muun muassa, millaisilla ratkaisuilla vähennettäisiin paljon puhuttua terveyspalvelujen saatavuuden epätasa-arvoisuutta työssä käyvien ja työelämän ulkopuolella olevien välillä.

– Onko työterveyshuolto vain etuoikeutettujen ”fast track” vai pitäisikö se nähdä panostuksena työssäkäyvien työkykyyn, joka on kansakunnan hyvinvoinnin perusta, aloitti Kari-Pekka Martimo yleisön haastamisen äänestämään eriarvoisuuden vähentämiseen liittyvistä kysymyksistä.

Toinen Furun ja Martimon esiin nostama ongelma on se, että vaikka ammattitautien määrä laskee, ammattitauteja jää työterveyshuollossa havaitsematta. Esimerkiksi kemikaalien vaarat tunnetaan monilla työpaikoilla huonosti.

Ihmiskauppa ja muut laittomuudet työpaikoilla ovat olleet viime vuosina uutisotsikoissa. Kuopion seminaarissa pohdittiin, liikuttavatko ne ja pitäisikö niiden edes liikuttaa työterveyshuoltoa.

Työterveyden pirullisiin pulmiin kuuluu myös se, että työn sijasta arvioidaan yksilöä. Toisin sanoen työelämän epäkohdat pyritään ratkaisemaan ensisijaisesti yksilöiden hoidon ja kuntoutuksen kautta. Työntekijän terveys tai sairaus on kuitenkin vain jäävuoren huippu.

– Tuottavuuden kannalta olisi parempi uudistaa työprosesseja kuin keskittyä yksilöön liittyviin prosesseihin, korosti Heidi Furu.

Myös työn kuormittavuuden arviointi puhutti runsasta lääkäriyleisöä. Keskustelu oli yleisön mielestä erittäin tervetullutta ja keskustelu kävikin runsaana.

Työterveyshuollon erikoislääkärikoulutuksen valtakunnallinen seminaari järjestettiin tänä vuonna Itä-Suomen yliopiston Kuopion kampuksella 7.–8. kesäkuuta. Seminaarin teemoja olivat näyttöön perustuva työterveyshuolto ja kulttuuri työhyvinvoinnin lähteenä.

Kari-Pekka Martimo, kari-pekka.martimo (a) ilmarinen.fi

Heidi Furu, heidi.furu (a) ilmarinen.fi

Työterveyden professori Tuula Oksanen, Itä-Suomen yliopisto, tuula.oksanen (a) uef.fi, p. 050 406 8804

Avainsanat