Puristusvoimatesti.

Tutkijat kehittivät ilmaisen alustan lasten kuntotestien tulkintaan

Eurooppalainen FitBack-tutkimushanke on tuottanut ajantasaiset viitearvot 6–18-vuotiaiden lasten ja nuorten kuntotesteille sekä avoimen verkkoalustan, jolla kuntotestien tuloksia voidaan tulkita automaattisesti ja interaktiivisesti. Uudet ikä- ja sukupuolikohtaiset viitearvot perustuvat lähes kahdeksan miljoonan kuntotestin tuloksiin 34 maasta. Maita myös vertailtiin kuntotestitulosten perusteella, ja Suomi oli viiden parhaan joukossa sekä aerobisen kunnon että lihasvoiman suhteen. Itä-Suomen yliopistossa meneillään oleva Lasten liikunta ja ravitsemus -tutkimus oli mukana hankkeessa.

FitBack-hanketta rahoitti Euroopan komissio ja hankkeen tulokset julkaistiin British Journal of Sports Medicine -tiedelehdessä.

Fyysinen kunto on tärkeä terveyden mittari jo lapsilla ja nuorilla. Aerobista eli kestävyyskuntoa ja lihasvoimaa pidetään tärkeimpinä terveyteen liittyvinä kunnon osa-alueina. Fyysisellä kunnolla on havaittu yhteys sekä kouluikäisten fyysiseen terveyteen, mielenterveyteen että koulumenestykseen. Monissa Euroopan maissa lapsille ja nuorille tehdään kuntotestejä koulussa tai terveydenhuollossa. Käytössä on kuitenkin ollut monia erilaisia testejä, mikä on vaikeuttanut tulosten vertailua.

Aiempi kuntotestauksen yhtenäistämiseen Euroopassa tähdännyt hanke suositteli tutkimusnäytön pohjalta pätevimpänä, luotettavimpana ja terveyden kannalta oleellisimpana niin sanottua ALPHA-kuntotestipatteria. Siinä kestävyyskuntoa arvioidaan 20 metrin viivajuoksulla ja lihasvoimaa käden puristusvoimatestillä sekä vauhdittomalla pituushypyllä. Ylipainon ja vyötärölihavuuden mittareina käytetään painoindeksiä ja vyötärön ympärysmittaa. FitBack-hankkeen myötä näille testeille saatiin ensimmäistä kertaa koko 6–18-vuotiaiden ikäluokan kattavat viitearvot. Hankkeessa koottiin yhteen tuoreimmat ja tähän asti laajimmat lasten ja nuorten kuntoa kuvaavat aineistot Euroopasta.

FitBack-hankkeen keskeinen tavoite oli edistää lasten kuntoseurantaa ja sen käyttöä liikuntalukutaidon välineenä Euroopan maissa. Tätä varten kehitettiin verkossa avoimesti saatavilla oleva monikielinen alusta, jolla kuntotestien tuloksia on mahdollista tulkita automaattisesti ja interaktiivisesti. Tulokset tulkitaan sukupuoli- ja ikäkohtaisten viitearvojen perusteella, ja alusta tarjoaa sekä visualisoitua palautetta että vinkkejä tulosten parantamiseksi. Tutkijoiden mukaan myös Euroopan ulkopuolella sijaitsevat maat voisivat hyödyntää alustaa ennen omien maa- tai maanosakohtaisten alustojensa kehittämistä.

Liikunnanopettajille alusta tarjoaa helpon työkalun kuntotestitulosten tulkintaan. Viitearvot auttavat myös tunnistamaan erittäin huonokuntoisia nuoria, joilla on riski terveysongelmiin ja jotka hyötyisivät erityisesti heille kohdennetuista liikuntainterventioista. Urheilun näkökulmasta viitearvoja olisi mahdollista hyödyntää lahjakkaiden, kuntotestin eri osioissa hyvin suoriutuvien nuorten tunnistamiseksi. Alusta on avoimesti saatavilla osoitteessa https://www.fitbackeurope.eu/en-us/

Hankkeessa myös vertailtiin lasten ja nuorten aerobista kuntoa ja lihasvoimaa maittain. Aerobisen kunnon kärkimaita olivat Islanti, Norja, Slovenia, Tanska ja Suomi. Lihasvoimassa kärkiviisikon muodostivat Tanska, Tšekki, Alankomaat, Slovenia ja Suomi.

Hankkeessa hyödynnettiin kaikkiaan 106 aineistoa eri maista, mukaan lukien Itä-Suomen yliopiston Lasten liikunta ja ravitsemus-  eli Physical Activity and Nutrition in Children (PANIC) -tutkimuksen aineisto. Professori Timo Lakan johtama PANIC-tutkimus on yliopiston biolääketieteen yksikössä toteutettu lapsuusiässä alkanut ja nuoruusikään jatkunut kontrolloitu liikunta- ja ravitsemusinterventiotutkimus, joka jatkuu edelleen pitkäkestoisena seurantatutkimuksena aikuisikään saakka. PANIC-tutkimusta ovat rahoittaneet opetusministeriö, sosiaali- ja terveysministeriö, Suomen Akatemia, Kela, KYSin erva-tutkimustoimikunta (valtion tutkimusrahoitus), Suomen Kulttuurirahasto, Suomen itsenäisyyden juhlarahasto Sitra, Lastentautien tutkimuskeskus, Juho Vainion säätiö, Diabetesliitto, Sydäntutkimussäätiö, Yrjö Jahnssonin säätiö, Paavo Nurmen säätiö ja Kuopion kaupunki.

Professori Timo Lakka, https://uefconnect.uef.fi/henkilö/timo.lakka/

Tutkimusartikkeli:

Ortega FB, Leskošek B, Blagus R the FitBack, HELENA and IDEFICS consortia, et al. European fitness landscape for children and adolescents: updated reference values, fitness maps and country rankings based on nearly 8 million test results from 34 countries gathered by the FitBack network. British Journal of Sports Medicine 2023;57:299-310.

Tutkijoiden blogikirjoitus aiheesta:

Gil-Cosano, Ortega FB and Jurak, G. An interactive, evidence-based, multilingual, and free-access platform for fitness testing and interpretation in children and adolescents. BJSM Blog, posted on 10 March, 2023. https://blogs.bmj.com/bjsm/2023/03/10/an-interactive-evidence-based-multilingual-and-free-access-platform-for-fitness-testing-and-interpretation-in-children-and-adolescents/

Lasten liikunta ja ravitsemus -tutkimus (PANIC) https://www.panicstudy.fi