UEF liput lipputangoissa

Tutkija löysi avun metabolomiikasta – animaatio avaa monipuolista menetelmää

Omaa tutkimusosaamista voi tuoda esiin yksinkertaisella ja hauskallakin tavalla – kuten videolla, joka kertoo tarinan. Hiljattain julkaistussa animaatiossa tutkija vaipuu epätoivoon, kun ei saa perinteisillä analyysimenetelmillä selville, mikä puuntaimia vaivaa. Avuksi löytyy metabolomiikka, jolla voidaan samanaikaisesti selvittää jopa tuhansien yhdisteiden tasoeroja tutkittavista näytteistä. Monipuolinen menetelmä sopii myös esimerkiksi elintarvikeanalytiikkaan sekä sairauksien etenemisen ja hoitojen vaikuttavuuden arviointiin potilasnäytteistä.

Video tuotettiin Suomen Akatemian rahoittamassa Data-analyysimenetelmien ja visualisointitekniikoiden kehittäminen metabolomiikka-analytiikassa -kärkihankkeessa. – Yhtenä tavoitteena oli tutkimuksen näkyvyyden lisääminen myös sosiaalisen median kanavilla. Yleistajuista videota on helppo jakaa vaikka Twitterissä ja LinkedInissä, toteaa hankkeesta vastannut akatemiatutkija Kati Hanhineva Itä-Suomen yliopistosta. Hanhineva on työssään kehittänyt metabolomiikka-analytiikkaa jo vuosien ajan.

– Videon tarina peilaa omankin urani alkuvaihetta, mutta puuntaimien sijaan löysin metabolomiikasta aikoinaan keinon mansikan sisältämien yhdisteiden tutkimiseen. Toiveena on saada muutkin huomaamaan metabolomiikan monipuoliset mahdollisuudet. Monilla tutkijoilla on niistä vielä aika suppea käsitys.

Toteuttajaksi videolle löytyi yliopiston eri tieteenalojen osaajien perustama startup-yritys, Science Stories, jonka bisnesideana on tehdä tieteestä ymmärrettäviä visualisointeja. Yliopiston YouTube-kanavalla julkaistussa englanninkielisessä videossa vilahtaa myös elementtejä suomalaisuudesta, kuten saunaa, mökkimaisemaa ja kansanluonnetta.

Katso video YouTubessa: https://youtu.be/7eG_rFoHEuQ

Akatemiatutkija Kati Hanhineva, kati.hanhineva (a) uef.fi, p. 0403552364