UEF liput lipputangoissa

Rajoja käsittelevää tutkimusta ja sarjakuvaa – kylki kyljessä!

Tutkijatohtori Kari Korolaisen juuri julkaistu sarjakuva-albumi Marjatta & Ilman Kinna on mielikuvituksellinen tarina erilaisista rajoista ja niiden ylittämisestä. Sarjakuva-albumi on kiinteä osa Koneen Säätiön rahoittamaa tutkimushanketta, jossa tarkastellaan rajoja ja liikkuvuutta. Tutkimuksen ja sarjakuvataiteen yhdistämisellä on haettu uusia tapoja lähestyä tutkimuksen aihepiiriä ja tutkimuskäsitteistöä sekä väyliä vanhojen arkistoaineistojen ja monitieteisen nykyrajatutkimuksen välillä liikkumiseen.

Sarjakuvan fiktiiviset seikkailut sijoittuvat menneiden aikojen kaukaiselle rajaseudulle:

Marjatta-neiti on joutunut töihin kauaksi kotoaan ja on lopen kyllästynyt ainaiseen raatamiseen ja kiusattuna olemiseen. Maankiertäjä Kinna Ilma taas on joutunut viranomaisten kynsiin, sillä he erehtyivät luulemaan, että rajametsästä löytynyt salaperäinen laukku kuuluu Kinnalle. Viranomaiset ja läheisen kylän väki ovat laukun ja Kinnan kanssa ymmällään ja asian ratkaisemiseksi järjestetään lopulta kyläkäräjät. Marjatta ja Kinna tapaavat käräjillä, mutta se, kuinka heidän käy, saati ratkeaako laukun arvoitus, selviää vasta monien ihmeellisten vaiheiden jälkeen.

Sarjakuva on tehty Kadonnut kinnas ja muita tarinoita: rajojen ja liikkumisen kokemukset sekä uudet naapuruudet -hankkeessa Itä-Suomen yliopiston Karjalan tutkimuslaitoksessa. Hankkeessa yhdistetään tutkimusta ja taiteita sekä pohditaan näiden vuorovaikutusta. Korolaisen sarjakuvassa käsitellään rajoja, rajojen yli kulkevia esineitä, liikkuvuutta ja naapuruuksia, siis osin samoja teemoja, jotka ovat keskiössä hankkeessakin. Sarjakuvan tekeminen on ollut kiinteä osa Korolaisen tutkimustyötä Suomalaisen Kirjallisuuden Seuran arkiston perinteen ja nykykulttuurin kokoelman aineistojen parissa. Sarjakuva on tekstimuotoisesta julkaisusta poikkeava tapana julkaista ja tuoda tutkimuksen aihepiiriä ehkä hieman laajemman yleisön pohdittavaksi. Yhtenä lähtökohtana kuitenkin on ollut, että sarjakuva on itsenäinen ja humoristinen, mutta ajatuksia herättävä ja helposti lähestyttävä teos, jonka voi lukea ilman, että tarvitsisi välttämättä perehtyä mukana olevaan tutkimukseen.

36-sivuisen käsin piirretyn värialbumin on julkaissut joensuulainen kustantamo Kirjokansi. Sarjakuva julkaistiin 5.2.2020 Kadonnut kinnas -hankkeen näyttelyn avajaisissa Pohjois-Karjalan museo Hilmassa. Koko perheen näyttelyssä herätellään keskustelua rajojen ylittämisestä. Erilaisten toiminnallisten teosten lisäksi näyttelystä löytyy muutamia tarinoita ja esineitä, joita sivutaan myös sarjakuvassa. Näyttely on avoinna 6.2.–31.5.2020.

Sarjakuva-albumia myydään Pohjois-Karjalan museossa (Carelicum) ja Kirjokannen verkkokaupassa ( https://kirjokansi.omaverkkokauppa.fi/ ).

Kari Korolainen on perinteentutkija, joka työskentelee tällä hetkellä rajatutkimuksen parissa Karjalan tutkimuslaitoksella Itä-Suomen yliopistossa Joensuussa. Aiemmin hän on tutkinut muun muassa perinnetieteellisiä piirroksia, kotien koristelua, materiaalista kulttuuria ja taiteistumista. Hänen tutkimuksellisia kiinnostuksen kohteitaan ovat esimerkiksi perinteen ja esteettisen suhde, nyttemmin rajojen ja perinteen suhde sekä tutkittujen aihepiirien suhde visuaaliseen kulttuuriin ja kuvalliseen esittämiseen. Korolainen on aiemmalta ammatiltaan kuvataiteilija.

Kari Korolainen, kari.korolainen(at)uef.fi

www.uef.fi/kadonnut-kinnas