Miia Kivipelto

Professori Miia Kivipellosta Vuoden aivotutkija

Suomen Aivotutkimussäätiö on valinnut professori Miia Kivipellon Vuoden aivotutkijaksi. Valinta on tunnustus Kivipellon ansiokkaasta työstä Alzheimerin taudin ymmärtämiseksi sekä perustutkimuksen että potilaiden hyvinvoinnin kannalta. Miia Kivipelto toimii neurogeriatrian professorina Itä-Suomen yliopistossa ja kliinisen geriatrisen epidemiologian professorina Karoliinisessa Instituutissa.

Palkinto luovutettiin toukokuussa Neuroscience Finland 2018 -tapahtumassa, missä Kivipelto piti puheen muistisairauksien ehkäisystä monialaisilla elämäntapainterventioilla.

Suomen Aivotutkimussäätiö (SATS), englanniksi Brain Research Society Finland (BRSF), vaalii ja edistää aivotutkimusta Suomessa. Säätiön toimintaan kuuluvat muun muassa kansalliset kokoukset, joiden yhteydessä säätiön hallitus palkitsee suomalaisten aivotukijoiden keskuudesta hyvin ansioituneen tutkijan Neuroscientist of the Year -palkinnolla. Itä-Suomen yliopistosta myös professori Asla Pitkänen on saanut palkinnon vuonna 2016.

Palkinnonsaajat Suomen Aivotutkimussäätiön sivuilla