Students in the open-plan learning environment.

Normaalikoulun ja Kansallisoopperan yhteinen koululaisooppera 30. lokakuuta – samalla avoimet ovet uusissa opetustiloissa

Tulliportin normaalikoulun alakoulu toteuttaa yhdessä Suomen kansallisoopperan ja -baletin kanssa Ihmepoika A -koululaisoopperan. Sen on kirjoittanut Karri ”Paleface” Miettinen ja säveltänyt Timo Hietala. Norssissa sen esittää 69 viidesluokkalaista tiistaina 30.10. klo 18.00 alkaen Joensuun normaalikoulussa, alakoulun liikuntasalissa (Tulliportinkatu 1).

Mukana esityksessä on Kansallisoopperan solisteja, ja pääosaa, Ihmepoika A:ta, esittää normaalikoulun oppilas Satu Saastamoinen.

– Ihmepoika A on tarina yksin maahan tulleesta alaikäisestä turvapaikanhakijasta, joka muuttaa kaiken. Ooppera ruotii muun muassa ennakkoluuloja ja leikkauspolitiikkaa. Lisäksi pohditaan sitä voiko olla meitä ilman heitä. Tarinan opetus on, että ilman mielikuvitusta mikään ei onnistu, kuvailee käsikirjoittaja Karri Miettinen.

Norssin oppilaat ovat myös osa orkesteria, Kansallisoopperasta mukaan tulevat kapellimestari ja perkussionisti.

Oopperaprojektin tavoitteena on lisätä oppilaiden itsetuntemusta, vahvistaa sosiaalisia vuorovaikutustaitoja, tutustuttaa oopperaan taidemuotona ja luoda kaikin puolin innostava ja voimaannuttava kokemus yhteisen tekemisen avulla.

Kansainvälisesti palkittu Ihmepoika A on järjestyksessään seitsemäs Kansallisoopperan tilaama koululaisooppera.

Avoimet ovet uudessa oppimistilassa

Samana päivänä järjestetään alakoululla myös avoimet ovet vajaan vuoden toimineessa uudessa oppimistilassa klo 16.30–17.30. Tilassa opiskelevat tällä hetkellä ne 69 viidesluokkalaista, jotka esiintyvät oopperassakin.

Tila on suunniteltu moniaistilliseksi kokonaisuudeksi, joka tukee oppimisen kokemuksellisuutta, yhteisöllisyyttä, toiminnallisuutta ja oppimisen omistajuutta. Tilassa opiskelusta tuotetaan tutkimusta sekä fyysisen oppimisympäristön että pedagogiikan näkökulmasta.

Tila on kooltaan 250 neliötä ja se on suunniteltu yhteistyössä oppilaiden, opettajien, arkkitehdin ja sisustussuunnittelijan kanssa.

– Oppilaiden ideoimana tilassa on kota, luola ja virtuaalihuoneeseen voidaan tuottaa sen valmistuttua esimerkiksi oppilaiden toivoma kesämaisema. Valoja ja ääniä hyödynnetään osana opiskelua, kertoo yksi tilassa toimivista opettajista, lehtori Ulla Sten.

Tilassa työskentelee pysyvästi kolme luokanopettajaa sekä kouluavustaja. Välillä mukana ovat myös erityisopettaja ja suomi toisena kielenä -opettaja.

Yhteistyötä tilassa on tehty muun muassa Genelecin, Konto Acousticsin, Light Congnitiven ja Riverian kanssa.

Lehtori Ulla Sten, ulla.sten(at)uef.fi, p. 050 570 0899