Mustamaalauksen tutkijalle Saastamoisen Säätiön suurin apuraha

Saastamoisen Säätiö tukee tänä vuonna Itä-Suomen yliopiston tutkijoiden jatko-opintoja ja tutkimustyötä ulkomaisissa yliopistoissa 100 000 eurolla. Saastamoisen Säätiön hallituksen jäsen Seppo Karvinen ja akateeminen rehtori Harri Siiskonen jakoivat apurahat 14. toukokuuta Joensuun kampuksella.

Saastamoisen Säätiön Itä-Suomen yliopistolle tekemästä lahjoituksesta tuetaan tänä vuonna kaikkiaan 15 Itä-Suomen yliopiston post doc -tutkijan ja jatko-opiskelijan tutkimustyötä ulkomailla. Suurimman, 15 000 euron apurahan sai teologian tohtori Niilo Lahti.

Tiedotteen lopussa on tiedot kaikista apurahoista, apurahansaajien tutkimusaiheista ja kohdeyliopistoista.

Polemiikin perinteen tuntemus voi auttaa ratkaisemaan myös nykypäivän konflikteja

Teologian tohtori Niilo Lahti sai Saastamoisen säätiön 15 000 euron apurahan Amsterdamin yliopistossa tehtävää post doc -tutkimusta varten. Vuoden mittaisella tutkimusjaksolla Alankomaissa Lahti aikoo tutkia poleemista argumentaatiota Uudessa testamentissa.

– Tavoitteena on saada kokonaisvaltainen käsitys antiikin mustamaalauksen olemuksesta ja tekniikoista sekä sen vaikutuksesta argumentaatioon. Tämä polemiikin perinne välittyy meille erityisesti Uuden testamentin kautta. Siksi on olennaista tutkia kattavasti sen sisältämiä dokumentteja, sillä näin saamme paremman käsityksen, miten nykypäivän uskonnolliset tahot soveltavat tätä perinnettä erilaisissa konflikteissa, Lahti kertoo.

Tutkimuksesta voi olla käytännön hyötyä esimerkiksi päättäjille, jotka kehittävät keinoja uskonnollista polemiikkia sisältävien konfliktien ratkaisuun.

– Sovellan tutkimuksessa argumentaatiotutkimuksen tämänhetkistä kärkimetodia, pragma-dialektista mallia. Mallin avulla voidaan analysoida argumentaatiota, mutta myös kriittisesti arvioida sen laatua. Lisäksi metodilla voidaan tarkastella argumentaation ja retoriikan yhteispeliä viestin välittämisessä ja vakuuttamisessa.

Lahden käyttämä pragma-dialektinen malli on kehitetty Amsterdamin yliopiston puhekommunikaation, argumentaation teorian ja retoriikan laitoksella, missä sitä kehitetään myös edelleen. – Laitos tarjoaakin parhaat edellytykset metodologian syventämiselle ja sen soveltamiselle tutkimukseeni. Tutkimusjakson puitteissa tarkoitus on analysoida valitut Uuden testamentin tekstit sekä syventää argumentaatiokentän tietämystäni sekä metodologista osaamistani.

Saastamoisen Säätiön hallituksen puheenjohtaja Petteri Karttunen, p. 040 5001053

Akateeminen rehtori Harri Siiskonen, p. 0294 45 8018

Teologian tohtori Niilo Lahti, nmjlahti (a) gmail.com

Vuoden 2018 apurahat Saastamoisen Säätiön Itä-Suomen yliopistolle tekemästä lahjoituksesta jatko-opintoihin ja tutkimustyöhön ulkomailla