Kämmen

Moniammatillinen etäsimulaatio lähisuhdeväkivallan kohtaamisesta 12.10.

Itä-Suomen yliopistossa järjestetään 12. lokakuuta etäsimulaatio lähisuhdeväkivallan kohtaamisesta sosiaali- ja terveyspalveluissa. Simulaatio toteutettiin ensimmäisen kerran etäyhteydellä kaksi vuotta sitten Itä-Suomen yliopiston ja sotealan ammattilaisten yhteistyönä ja sen kohderyhmänä ovat sote-alan opiskelijat ja ammattilaiset. Simulaatiosta valmistellaan parhaillaan myös kansainvälistä opetusvideota yhteistyössä Namibian yliopiston kanssa.

– Simulaatioissa on perinteisesti pureuduttu asiakas- ja potilastyön eri puoliin. Moniammatillisuutta, sitä miten eri alojen ammattilaiset pelaavat yhteen, harjoitellaan kuitenkaan harvoin tietoisesti. Tämä on kulkenut sote-alan opinnoissa ikään kuin siinä sivussa, sosiaalityön yliopistonlehtori Kaarina Mönkkönen sanoo.

Moniammatillista simulaatiota kuvattiin kaksi vuotta sitten Kuopiossa. Sen toteuttamiseen on osallistunut iso joukko eri alojen ammattilaisia, ja se yhdistääkin eri tieteenalat ja ammattikunnat. Yhteiset keskustelut luovat tilaisuuksia ilmiöiden tarkasteluun useista näkökulmista paitsi suunnitteluvaiheessa, myös itse simulaation aikana.

– Etäsimulaation toteutukseen tarvittiin vahvaa työpanosta sekä Itä-Suomen yliopiston sisällä että sidosverkostoissa. Nyt pystymme pyörittämään simulaatiota uudelleen laajalle osallistujajoukolle. Meillä on lisäksi aina mukana myös työelämän toimijoita yhdessä oppimassa näitä asioita.

Simulaatiolla vastataan muuttuvan työelämän osaamistarpeisiin

Simulaatiossa pureudutaan lähisuhdeväkivallan puheeksi ottamiseen ja varhaiseen tukeen. Esimerkkitapauksena simulaatiossa on asiakastilanne, jossa perheenäiti hakee sotekeskuslääkärin vastaanotolta vahvaa kipulääkettä selkäkipuunsa. Vastaanoton aikana lääkärin epäilyt mahdollisesta päihdeongelmasta tai lähisuhdevallasta heräävät.

– Lähisuhdeväkivalta on sensitiivinen aihe. Simulaatiossa päästään katsomaan, mitä lähisuhdeväkivalta on ilmiönä, miten vaikea asia voidaan ottaa puheeksi ja miten eri alojen ammattilaiset asemoituvat perheenäidin tapaukseen.

Simulaatiolla vastataan muuttuvan työelämän osaamistarpeisiin. Moniammatillisuus on keskeinen osa sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastyötä. Simulaatio tapahtuukin tulevaisuuden sotekeskuksessa, jossa on panostettu ennaltaehkäisevään työhön, varhaiseen puuttumiseen ja moniammatilliseen yhteistyöhön.

– Moniammatillista ongelmien ratkaisemista kannattaa harjoitella jo opiskeluaikana. Mitä koordinoidummin ammattilaiset tekevät yhteistyötä työelämässä, sitä vaikuttavampia sosiaali- ja terveyspalveluja asiakkaat saavat.

Simulaatiossa keskitytään erityisesti vuorovaikutukseen ja yhteistoimintaan. Siitä tarkastellaan, mitä vuorovaikutus on asiakkaan kohtaamisena ja moniammatillisena yhteistyönä.

– Vuorovaikutus koskee kaikkia ammattiryhmiä, samoin ymmärrys ihmisestä koskee kaikkia ammattiryhmiä. Siksi haluamme tarkastella, miten voisimme tarjota ja etsiä apua asiakkaalle yhdessä, eri alojen ammattilaisten yhteistyönä.

Yliopistonlehtori Kaarina Mönkkönen, puh. 050 577 0941, kaarina.monkkonen(at)uef.fi

Yliopistonlehtori Marja-Leena Hyvärinen, puh. 040 355 2869, marja-leena.hyvarinen(at)uef.fi