Ryhmä ihmisiä pitää käsiä päällekkäin.

Millaisia vastauksia osuustoiminnallinen yritystoiminta tarjoaa globaaleihin haasteisiin?

Kriisiajat lisäävät keskustelua vaihtoehtoisista talous- ja yhteiskuntamalleista. Juuri ilmestynyt uutuuskirja tarkastelee sitä, millä edellytyksillä osuustoiminnalliset yritykset, erityisesti tuotanto-osuuskunnat menestyvät kilpailussa muiden yritysmuotojen kanssa ja millaisia mahdollisuuksia ne voisivat tarjota yhteiskunnallisten ja taloudellisten haasteiden ratkaisemiseen.

Itä-Suomen yliopiston emeritusprofessori Juhani Laurinkarin ja Evangelische Hochschule Darmstadtin taloustieteen ja sosiaalipolitiikan professorin Gisela Kubon-Gilken tutkimusten perusteella esimerkiksi tuotanto-osuuskuntien menestys edellyttää toimintastrategialtaan sopivaa poliittista järjestelmää sekä poliittista tahtoa kompensoida osuuskuntien kilpailuhaittoja. Osuuskunnille tulisi antaa myös riittävästi aikaa kehittää toimintansa edellyttämiä motivaatiorakenteita. Tutkimuksen perusteella heikosti uuskorporatiivinen järjestelmä tarjoaa parhaimmat edellytykset osuustoiminnallisille ja muille vastaaville työvoimalähtöisille tuotanto- ja yritysrakenteille.

– Uuskorporatiivisessa järjestelmässä valtio rajoittuu aidosti kollektiivisiin tehtäviin ja hajautettujen päätösten määrittämiseen sekä joihinkin pakollisiin interventioihin markkinoiden korjaamattomien epätäydellisyyksien varalta, Laurinkari toteaa.

Osuuskuntakeskus Pellervon julkaisema Osuuskunnat ja kilpailutalous – Kansainvälinen vertaileva institutionaalinen ja sosioekonominen analyysi talouden demokratisoitumisesta -kirja pohjautuu Juhani Laurinkarin ja Gisela Kubon-Gilken yhteistyön tuloksena syntyneeseen teokseen Renaissance der Produktivgenossenschaften? – Institutionenökonomische und sozialwirtschaftliche Analysen zur Demokratisierung der Wirtschaft in international vergleichender Perspektive. Saksankielisen kirjan on kustantanut arvostettu talous- ja yhteiskuntatieteiden alan tieteellisiin julkaisuihin keskittyvä Metropolis Verlag. Teoksen on suomentanut FT Jukka Korhonen ja editoinut YTM Jaana Pasanen. Suomenkielinen kirja on vapaasti luettavissa Pellervon julkaisusarjassa.

Teos nostaa esiin myös esteitä ja rajoituksia, jotka haastavat osuuskuntien mahdollisuuksia menestyä kilpailussa muiden yritysten kanssa. Esteet vaihtelevat maittain ja osittain ne ovat seurausta osuustoiminnan pääperiaatteista, kuten ”Yksi henkilö, yksi ääni” -periaatteesta. Tutkijoiden mukaan olennaista on, pystyvätkö osuustoiminnalliset tai hybridirakenteet, joissa on vahvat osallistumiselementit, ratkaisemaan muun muassa pääoma-, sitoutumis- ja kontrolliongelmat vähintään yhtä hyvin kuin kapitalistiset yritykset.

– Keskeistä on myös se, onnistuvatko osuustoiminnalliset yritykset luomaan muita yritystoiminnan muotoja paremmin sellaiset tilanneolosuhteet, jotka johtavat yrityksen pitkän aikavälin edun mukaiseen yhteistoiminnalliseen käyttäytymiseen.

Kirjassa tarkastellaan osuustoimintaliikkeen historiaa, nykypäivää ja kehitysnäkymiä erityisesti Saksassa ja Suomessa. Siinä myös arvioidaan muun muassa sitä, millaisessa kilpailu- ja kontrollitilanteessa demokraattisesti johdetut osuustoiminnalliset yritykset voivat saada kilpailuetua kapitalistisesti johdettuihin yrityksiin verrattuna ja kuinka ne voisivat vakiinnuttaa asemansa talouden joillakin osa-alueilla. Teoksessa analysoidaan taloutta koskevia poliittisten strategioiden muutoksia sekä muuttuneita kilpailuolosuhteita ja viimeaikaisia hallinnon uudistuksia erityisesti sosiaalialalla. Tavoitteena on tunnistaa tekijöitä, jotka parantavat osuuskuntien kilpailumahdollisuuksia ja tasoittavat tietä osallistavammalle talousrakenteelle.

Gisela Kubon-Gilke ja Juhani Laurinkari. Osuuskunnat ja kilpailutalous. Kansainvälinen vertaileva institutionaalinen ja sosioekonominen analyysi talouden demokratisoitumisesta. Osuustoimintakeskus Pellervo. 2022. ISBN: 978-952-5276-47-3.             Osuuskunnat-ja-kilpailutalous-verkko.pdf (pellervo.fi)

Emeritusprofessori Juhani Laurinkari, puh. 050 555 0440, juhani.laurinkari(at)uef.fi.