Anssi Keinänen

Maailma muuttuu, niin myös työelämän osaamistarpeet

Liikkumiskielto vai ei? Eivätkö ihmiset osaa noudattaa itse suosituksia ja lainsäädännön vaatimuksia vai pitääkö viranomaisen valvoa sääntelyn noudattamista? Onko meillä liian tiukka perustuslaki, mikä ehkäisee järkevän lainsäädännön uudistamisen?

• Teksti Anssi Keinänen

Nämä ovat kysymyksiä, joihin törmään omassa työssäni lainvalmistelun kouluttamistehtävissä ja lainvalmistelua tutkiessani Itä-Suomen yliopiston oikeustieteiden laitoksella. Näihin kysymyksiin törmää myös opiskelija, joka opiskelee esimerkiksi valtiosääntöoikeutta, lainsäädäntötutkimuksen perusteita tai lainvalmistelua.

Tämänkaltaisiin kysymyksiin törmää usein myös työelämässä:
Mikä merkitys lausuntokierroksella on lainvalmisteluprosessissa? Kehenkä kannattaa ottaa yhteyttä, jos haluaa vaikuttaa lainsäädäntöön? Ymmärtääkö lainsäätäjä, kuinka paljon sääntelyn noudattaminen maksaa? Miksi lainsäädäntö on kehittynyt sellaiseksi kuin se nyt on?

Työelämässä tulee vastaan kysymyksiä, joihin aikaisemmat opinnot eivät välttämättä tarjoa vastauksia. Kollegatkin voivat olla asiasta yhtä tietämättömiä. Yhteiskunnan muutos on muuttanut työelämän osaamisvaatimuksia ja voidaankin sanoa, että työelämästä on tullut jatkuvan oppimisen ”korkeakoulu”. Yksin ei kuitenkaan tarvitse olla asian suhteen. Itä-Suomen yliopiston oikeustieteiden laitos on vahvasti sitoutunut kouluttamaan työssä olevien – toki muidenkin - juridista osaamista työuran eri vaiheissa yhteistyössä yliopiston jatkuvan oppimisen keskuksen kanssa.

Anssi Keinänen
Lainsäädäntötutkimuksen professori
Oikeustieteiden laitoksen tutkimuksesta vastaava johtaja