UEF liput lipputangoissa

Kuopion yliopistollinen sairaala, Itä-Suomen yliopisto ja Roche Oy yhteistyöhön

Kuopion yliopistollinen sairaala (KYS), Itä-Suomen yliopisto ja Roche Oy ovat sopineet yhteistyöstä muun muassa kliiniseen lääketutkimukseen ja koulutukseen liittyen. Erityisinä painopistealueina sopimuksessa ovat harvinaissairauksiin ja neurologisiin sairauksiin liittyvät hankkeet sekä yhteistyö Itäisen syöpäkeskuksen ja Itä-Suomen Biopankin kanssa. Yhteistyön tavoitteena on entistä tehokkaampi yhteistyö, johon sisältyy innovatiivisia hankkeita erityisesti vaikeiden ja harvinaisten sairauksien hoidon kehittämiseksi.

Lääkeyhtiö Roche on maailman johtavia uusien lääkkeiden kehittäjiä, jonka tutkimustyön keskiössä ovat yksilöllinen terveydenhuolto sekä vaikeat sairaudet, kuten syöpätaudit sekä neurologiset sairaudet ja harvinaissairaudet. Yhdistämällä KYSin ja Itä-Suomen yliopiston harvinaissairauksiin sekä geneettisen tiedon hyödyntämiseen biopankissa liittyvä vahva osaaminen sekä Rochen globaali osaaminen voidaan tuottaa merkittävää lisäarvoa kaikille osapuolille ja erityisesti potilaiden hoitoon nyt ja tulevaisuudessa.

– Tämän sopimuksen myötä voimme yhdessä olla mukana kehittämässä ja edistämässä Suomen terveydenhuoltoa erityisesti vaikeissa sairauksissa. Odotamme uusia yhteistyömahdollisuuksia, joiden avulla voimme konkreettisesti parantaa potilaiden elämänlaatua ja hyödyttää koko ympäröivää yhteiskuntaa, summaa Roche Oy:n toimitusjohtaja Maturin Tchoumi.

Sopimukseen perustuen KYSin, yliopiston ja Roche Oy:n johto tapaavat säännöllisesti strategisten tavoitteiden asettamiseksi ja toteutuneiden yhteistyöprojektien tulosten arvioimiseksi.

– Yhteistyö Rochen kaltaisen lääkekehityksen kärjessä olevan kansainvälisen yrityksen kanssa avaa KYSille ja Itä-Suomen yliopistolle merkittäviä uusia mahdollisuuksia kehittää sekä tieteellisen tutkimuksen että kliinisen toiminnan käytäntöjä potilaan parhaaksi. Yhteistyö tuo arvokkaan lisän alueelliseen terveysalan innovaatioekosysteemiin, kertoo KYSin johtajaylilääkäri Esko Vanninen.

– Tämä yhteistyö tukee erinomaisesti yliopiston aiempia vahvuusalueita ja avaa edelleen uusia tutkimuksellisia yhteistyömahdollisuuksia merkittävän kansainvälisen toimijan kanssa, toteaa puolestaan Itä-Suomen yliopiston terveystieteiden tiedekunnan dekaani, professori Jussi Pihlajamäki.

Roche Oy, Communication Manager Otto Köngäs, p. 044 0825612, otto.kongas@roche.com

Kuopion yliopistollinen sairaala, johtajaylilääkäri Esko Vanninen, p. 044 711 3265

Itä-Suomen yliopisto, dekaani, professori Jussi Pihlajamäki, p. 050 3440187, jussi.pihlajamaki@uef.fi