Miia Kivipelto.

Kuopio Alzheimer Symposium: Muistisairauksien ehkäisyohjelmassa testataan nyt myös diabeteslääkettä

• Teksti Ulla Kaltiala | Kuvat Raija Törrönen

Muistisairauksien ehkäisyssä testataan ensimmäistä kertaa diabeteslääke metformiinin ja elintapaohjelman yhdistelmää. Professori Miia Kivipelto kertoi kolmessa maassa alkavasta MET-FINGER-tutkimuksesta Kuopio Alzheimer Symposiumissa.

Yhdeksäs Kuopio Alzheimer Symposium järjestettiin yhteistapahtumana pohjoismaisen muistipoliklinikkakonferenssin kanssa 23.–25.8.2022.

Muistisairauksien ehkäisytutkimuksissa ollaan professori Miia Kivipellon mukaan siirtymässä kohti räätälöityjä interventioita, joissa otetaan entistä paremmin huomioon yksilöllinen riskiprofiili. Tästä esimerkkinä on Suomessa, Ruotsissa ja Isossa-Britanniassa alkava MET-FINGER-tutkimus. – Osallistujilla, joilla on kohonneen muistisairausriskin lisäksi tyypin 2 diabeteksen riskitekijöitä, yhdistetään elintapaohjelmaan metformiinilääkitys. Tällaista yhdistelmää ei ole koskaan ennen testattu, Itä-Suomen yliopistossa ja Karoliinisessa instituutissa työskentelevä Kivipelto kertoi symposiumin lehdistötilaisuudessa.

– Metformiini on muissa tutkimuksissa yhdistetty pienempään Alzheimerin taudin riskiin ja sen on myös havaittu vaikuttavan taudin keskeisiin mekanismeihin, kuten aivojen tulehdustilaan sekä beeta-amyloidi- ja tau-proteiinikertymiin. Vielä ei kuitenkaan tiedä, millainen metformiiniannos on paras aivojen kannalta.

Suomalainen FINGER-tutkimus osoitti ensimmäisenä maailmassa, että muistihäiriöitä voidaan ehkäistä elintapaohjelmalla, johon sisältyy ruokavalioneuvontaa, liikuntaharjoittelua, muistiharjoittelua sekä sydän- ja verisuonisairauksien riskitekijöiden tehokas hoito. Ohjelmaa on nyt sovellettu jo 45 maassa Kivipellon johtamassa World Wide FINGERS -verkostossa ja se on todettu erityisen tehokkaaksi Alzheimerin taudille altistavan yleisen APOE4-riskigeenin kantajilla. Uudessa MET-FINGER-tutkimuksessa vähintään puolella osallistujista on APOE4. – Vielä julkaisemattomien tulosten mukaan elintapaohjelmalla voidaan vähentää merkittävästi muidenkin riskigeenien vaikutuksia.

Henrik Zetterberg, Philip Scheltens ja Mikko Hiltunen.
Jon Snaedal.
Jean-Charles Lambert ja Annakaisa Haapasalo.
Jean-Charles Lambert ja tutkimusjohtaja Annakaisa Haapasalo.