Koronavirus, grafiikka

Itä-Suomen yliopiston uusi erikoisvarusteltu laboratorio turvaa kotimaista rokotetuotantoa

Kuopioon rakennetaan kansallisesti ainutlaatuinen toimintaympäristö, jossa voidaan käsitellä korkealla vaaraluokituksella olevia biologisia tekijöitä, kuten koronaviruksia.

Pohjois-Savon liitto on myöntänyt Itä-Suomen yliopistolle 650 000 euroa EAKR-rahoitusta REACT-EU-hausta hankekokonaisuudelle, jossa yliopiston tiloihin rakennetaan bioturvatason 3 (BSL3) toimintaympäristö. BSL3-laboratorio on erittäin tehokkaan eristystason laboratorio, jossa voidaan käsitellä suurta vaaraa ihmisille, eläimille, ympäristölle tai yhteiskunnalle aiheuttavia biologisia tekijöitä. Koronaviruksen käsittely vaatii BSL3-tason laboratorion.

Hankkeen vastuullisena johtajana toimivan yliopistotutkija Petri Mäkisen mukaan uusi toimintaympäristö turvaa kansallista rokotetuotantoa. Sitä voidaan käyttää uusiin tekniikoihin perustuvien rokotteiden prekliinisessä kehitystyössä ja testauksessa ja vastata nopeasti mahdollisiin uusiin pandemioihin.

Covid-19-pandemian myötä uudet geeni- ja RNA-rokotteet ovat tehneet läpimurron nopeasti sovellettavan valmistustekniikkansa ansiosta. Myös Suomessa on lääkealan huippututkimus- ja kehitystyötä, joka on mahdollistanut koronarokotekehityksen geeninsiirtoon perustuvalla teknologialla.

– Nykyiset koronarokotteet tarjoavat suojaa koronavirustautia ja erityisesti sen vakavia muotoja vastaan. Muuntuneet koronavirukset voivat kuitenkin ohittaa rokotesuojan ja aiheuttaa uusia tautiaaltoja. Koronarokotteita joudutaankin päivittämään säännöllisesti. Uudet rokotekehitystekniikat mahdollistavat nopean reagoinnin uusiin koronavirusmuunnoksiin tai kokonaan uusiin pandemioihin, Mäkinen toteaa.

Hankekokonaisuus koostuu investointihankkeesta, jossa pystytetään BSL3-tason toimintaympäristö Itä-Suomen yliopistoon, sekä kehittämishankkeesta, jossa testataan ympäristön toimivuus kahdessa pilotissa ja suunnitellaan sen käytön tuleva maksimointi.

Tulevaisuudessa BSL3-ympäristö tukee rokotekehityksen ja -testauksen lisäksi keskeisellä tavalla akateemista virologian ja mikrobiologian tutkimusta ja luo Kuopion alueelle huomattavia kasvumahdollisuuksia.

Toimintaympäristö palvelee Kuopion seudun yritysten, KYSin, Itä-Suomen yliopiston tutkijoiden ja opiskelijoiden ja välillisesti myös Kuopio Health -ekosysteemin lisäksi muitakin yliopistoja ja tutkimuslaitoksia kansallisesti ja kansainvälisesti.

REACT-EU-rahoituksella tuetaan alueiden toipumista koronapandemiasta. Pohjois-Savon liiton REACT-EU-hausta myöntämä EAKR-rahoitus suunnataan tutkimus- ja innovaatiotoimintaa edistäviin hankkeisiin, jotka liittyvät muun muassa terveydenhoidon tuotteiden ja innovaatioiden nopeaan kehittämiseen.

Yliopistotutkija Petri Mäkinen, Itä-Suomen yliopisto, p. 040 3553683, petri.makinen (at) uef.fi

Tutkimuspäällikkö Emilia Kansanen, Itä-Suomen yliopisto, p. 050 321 7972, emilia.kansanen (at) uef.fi

Avainsanat