UEFin liput.

Itä-Suomen yliopiston tutkijoita lukeutuu maailman vaikuttavimpiin useilla tieteenaloilla

Stanfordin yliopiston tutkijoiden hiljattain julkaisema tutkimus tarkastelee sadan tuhannen huippututkijan julkaisutoiminnan vaikuttavuutta kaikilla tutkimusaloilla. Itä-Suomen yliopiston sisätautiopin professori Markku Laakso sijoittuu kaikista maailman tutkijoista 524. sijalle, kun tarkastellaan koko uran käsittävän julkaisutoiminnan vaikuttavuutta. Maailman kymmenen tuhannen vaikuttavimman tutkijan kärkeen koko tutkijanuraa tarkasteltaessa sijoittuvat yliopiston lääketieteen ja molekulaarisen lääketieteen tutkijoista myös akatemiaprofessori Seppo Ylä-Herttuala, emeritusprofessorit Kalevi Pyörälä ja Matti Uusitupa sekä professori Asla Pitkänen. Tutkimus julkaistiin lokakuussa PLOS Biology -lehdessä.

Kaikkiaan 58 Itä-Suomen yliopiston tutkijaa muun muassa lääketieteen, metsätieteiden, ympäristö- ja biotieteiden, fysiikan, farmasian ja toksiologian aloilta listattiin maailman sadan tuhannen huippututkijan joukkoon koko tutkijanuran kattavan julkaisutoiminnan vaikuttavuuden perusteella. 47 yliopiston tutkijaa pääsi listalle yhden vuoden (2019) julkaisutoiminnan vaikuttavuuden perusteella.

Markku Laakso sijoittuu myös sadan vaikuttavimman tutkijan joukkoon metabolisten sairauksien tutkimuksessa. Omilla aloillaan sadan vaikuttavimman joukossa ovat lisäksi professorit Timo Pukkala, Jyrki Kangas, Heli Peltola ja Matti Maltamo sekä emeritusprofessori Seppo Kellomäki metsätieteiden osastosta sekä työterveyden alalla professori Marianna Virtanen kasvatustieteiden ja psykologian osastosta.

Stanfordin yliopiston julkaisema avoin tietokanta pitää sisällään sata tuhatta huippututkijaa kaikilta tieteenaloilta. Analyysissä otettiin huomioon muun muassa tutkijoiden julkaisujen saamien viittausten kokonaismäärä, julkaisutehokkuutta ja julkaisujen merkittävyyttä kuvaava h-indeksi, yhteisjulkaisut sekä eri kirjoittajarooleissa saadut viittaukset. Julkaisutoiminnan vaikuttavuutta tarkasteltiin sekä koko tutkijanuran ajalta että yhden vuoden (2019) ajalta. Koko tutkijanuran aikaisen julkaisutoiminnan vaikuttavuutta analysoitiin Scopus-viitetietokannan viittaustietojen vuosilta 1996–2019. Mukana ovat myös vuosina 1960–1995 julkaistujen artikkelien saamat viittaukset aikavälillä 1996–2019, minkä katsotaan kuvastavan pitkän aikavälin julkaisutoimintaa sekä heijastelevan useimpien elossa olevien, aktiivisesti julkaisevien tutkijoiden vaikutusta koko heidän uransa aikana.

Stanfordin yliopiston tutkimus on luettavissa Open Access -julkaisuna osoitteessa https://journals.plos.org/plosbiology/article/file?id=10.1371/journal.pbio.3000918&type=printable

Tutkijoiden haku UEF Connect -palvelusta: https://uefconnect.uef.fi/