Itä-Suomen yliopiston tutkijoiden julkaisutoiminta on vaikuttavaa usealla eri alalla, osoittaa PLOS Biology -tiedelehdessä elokuussa julkaistu Stanfordin yliopiston tutkimus.

Tutkimus tarkasteli noin 100 000 huippututkijan julkaisutoiminnan vaikuttavuutta kaikilla tutkimusaloilla. Itä-Suomen yliopistosta erityisesti kliinisen lääketieteen tutkijoiden julkaisutoiminta huomioidaan listalla, ja muita vaikuttavia aloja ovat biolääketieteellinen tutkimus, metsätieteet, biologia, ympäristötieteet ja fysiikka. Kaikkiaan 57 Itä-Suomen yliopiston tutkijaa on listattu maailman noin 100 000 vaikuttavimman huippututkijan joukkoon, kun tarkastellaan koko tutkijanuran kattavan julkaisutoiminnan vaikuttavuutta. Lista tutkijoiden nimistä ja heidän tutkimusaloistaan löytyy täältä. UNESCOn Tiederaportin mukaan maailmassa oli 7,8 miljoonaa kokopäivätoimista tutkijaa vuonna 2013.

Stanfordin yliopiston julkaisema avoin tietokanta pitää sisällään noin 100 000 huippututkijaa kaikilta tieteenaloilta. Analyysissä otettiin huomioon muun muassa tutkijoiden julkaisujen saamien viittausten kokonaismäärä, julkaisutehokkuutta ja julkaisujen merkittävyyttä kuvaava h-indeksi, yhteisjulkaisut sekä eri kirjoittajarooleissa saadut viittaukset. Julkaisutoiminnan vaikuttavuutta tarkasteltiin sekä yhden vuoden (2017) että koko tutkijanuran aikana. Koko tutkijanuran aikaisen julkaisutoiminnan vaikuttavuutta analysoitiin Scopus-viitetietokannan viittaustietojen avulla 22 vuoden ajalta (1996–2017). Mukana ovat myös vuosina 1960–1995 julkaistujen artikkelien saamat viittaukset aikavälillä 1996–2017, minkä katsotaan kuvastavan pitkän aikavälin julkaisutoimintaa sekä heijastelevan useimpien elossa olevien, aktiivisesti julkaisevien tutkijoiden vaikutusta koko heidän uransa aikana.

Stanfordin yliopiston tutkimus on luettavissa Open Access -julkaisuna osoitteessa