Optisia kuituja

Itä-Suomen yliopisto hakee oikeutta tekniikan tutkintokoulutukseen

Diplomi-insinöörien koulutus käynnistyisi Joensuussa ja Kuopiossa syksyllä 2023. Tekniikan alan tutkintokoulutus olisi korkeakoulu- ja aluepoliittisesti merkittävää Itä-Suomelle.

Itä-Suomen yliopisto haluaa laajentaa tutkintokoulutustaan tekniikan alalle ja hakee tekniikan alan koulutusvastuuta. Opetus- ja kulttuuriministeriö on pyytänyt korkeakouluilta esityksiä uusista koulutusvastuista 30.9.2021 mennessä.

Itä-Suomen yliopisto on Suomen monialaisimpia korkeakouluja, ja yliopistossa on ollut pitkään myös monipuolista tekniikan eri alojen tutkimusta. Yliopisto on aiemmin osallistunut tekniikan alan koulutukseen yhteistyössä muiden yliopistojen ja alueen ammattikorkeakoulujen kanssa. Tänä syksynä Itä-Suomen yliopistossa käynnistyi automaatiotekniikan DI-ohjelma yhteistyössä Tampereen yliopiston kanssa. Savonia- ja Karelia-ammattikorkeakoulujen kanssa on toteutettu yhteistyössä muun muassa ICT-koulutuspolku tietojenkäsittelytieteen opinnoissa.

– Tekniikan alan tutkintokoulutuksen saaminen Itä-Suomen yliopistoon olisi merkittävä korkeakoulu- ja aluepoliittinen teko. Olemme osaltamme valmiita vastaamaan alan osaajapulaan sekä Itä-Suomessa että valtakunnallisesti. Tekniikan alan korkeakoulutusta on toivottu pitkään Itä-Suomeen erityisesti alueen yritys- ja koulutusyhteistyön näkökulmasta. Tekniikan koulutuksella olisi merkitystä myös alueen kansainvälisen vetovoiman kannalta, akateeminen rehtori Tapio Määttä sanoo.

Määtän mukaan koulutuksen hakeminen perustuu laajoihin osaajakartoituksiin, jotka osoittavat koulutukselle olevan todellista tarvetta.

– Olemme myös kiinnostuneita syventämään yhteistyötä muiden yliopistojen kanssa monipuolisen tekniikan alan koulutuksen saamisessa Itä-Suomen alueelle, Määttä toteaa.

Tekniikan alan tutkintokoulutus rakennetaan Itä-Suomen yliopiston nykyisten tutkimuksellisten vahvuuksien varaan. Kuopion kampuksella käynnistettäisiin teknillisen fysiikan koulutusohjelma ja Joensuun kampuksella kestävien materiaalien ja tuotteiden koulutusohjelma. Koulutusohjelmat tähtäisivät tekniikan kandidaatin, diplomi-insinöörin ja tekniikan tohtorin tutkintoihin. Koulutukseen otettaisiin 80 uutta opiskelijaa syksyllä 2023, ja vuodesta 2024 alkaen aloituspaikkojen määrä nostettaisiin sataan vuosittain.

Itä-Suomen yliopistolla on entuudestaan monipuolista metsäbiotalouden, luonnonvarojen, fotoniikan ja materiaalitekniikan osaamista Joensuussa sekä vahvaa laskennallisen fysiikan, ympäristöfysiikan ja lääketieteellisen teknologian osaamista Kuopiossa.

– Kansainväliset yliopistojen alakohtaiset rankingit osoittavat, että Itä-Suomen yliopistossa on vahvaa tutkimusta lääketieteellisen tekniikan ja materiaalitutkimuksen aloilla. Kun näiden alojen koulutusta kehitetään, yliopiston ICT-, fotoniikka- ja kaupallinen osaaminen voivat vahvistaa koulutussisältöjä ja vastata tulevaisuuden osaamistarpeisiin. Toteuttamalla tekniikan koulutus yhdessä alan yritysten kanssa vastaamme tulevaisuuden haasteisiin ja vahvistamme Itä-Suomen elinvoimaa, dekaani Jukka Jurvelin sanoo.

Tekniikan koulutuksen käynnistäminen Itä-Suomen yliopistossa edellyttää valtioneuvoston päätöstä.

Tapio Määttä, akateeminen rehtori, Itä-Suomen yliopisto, tapio.maatta@uef.fi

Jukka Jurvelin, dekaani, luonnontieteiden ja metsätieteiden tiedekunta, Itä-Suomen yliopisto, jukka.jurvelin@uef.fi