Snellmanian aula Kuopion kampuksella.

FM Eppu Manninen, väitös 17.10.2022: Magneettikuvantamiseen perustuvia epilepsian biomarkkereita

Molekulaarisen lääketieteen alaan kuuluva väitöskirja tarkastetaan terveystieteiden tiedekunnassa Kuopion kampuksella. Tilaisuutta voi seurata myös verkossa.

Mikä on väitöstutkimuksesi aihe? Miksi aihepiiriä on tärkeää tutkia?

Väitökseni aihe on ”Magneettikuvantamiseen perustuvat epilepsian biomarkkerit rotan päänvammamallissa”. Tällä hetkellä päänvamman jälkeisen epilepsian kehittymisen ehkäisemiseksi ei ole hoitoja. Kliiniset epilepsian kehittymistä ehkäisevien tai muokkaavien lääkeaineiden tutkimukset ovat kalliita, mikä osittain johtuu epilepsian biomarkkerien puutteesta. Prognostisten biomarkkerien avulla kliinisiin lääketutkimuksiin voitaisiin valita ne potilaat, joille on tavanomaista suurempi todennäköisyys kehittyä epilepsia. Tämä tekisi tutkimuksista halvempia, koska se pienentäisi hyvän tilastollisen voiman saavuttamiseen tarvittavaa potilaiden lukumäärää.

Mitkä ovat väitöstutkimuksesi keskeiset tulokset tai havainnot?

Tutkimuksen tärkein tulos oli, että kvantitatiivisten magneettikuvantamisparametrien analyysi talamuksen ventraaliposteriorisissa tumakkeissa kokeellisen päänvamman jälkeen ennusti epilepsian kehittymisen. Kyseisessä eläinmallissa magneettikuvantamislöydöksiä on aikaisemmissa tutkimuksissa liitetty madaltuneeseen kynnykseen saada epilepsiakohtauksia, mutta ei spontaanisti alkaviin kohtauksiin. Tutkimukseni siis vahvistaa käsitystä siitä, että talamuksen vaurio vaikuttaa epilepsiakohtausten syntymiseen tässä eläinmallissa. Tutkimuksessa käytetty otos oli suurempi kuin yleensä alan prekliinisissä kuvantamistutkimuksissa, minkä takia tutkimuksella oli hyvä tilastollinen voima ja siinä voitiin käyttää tavallista monipuolisempia matemaattisia malleja.

Miten väitöstutkimuksesi tuloksia voidaan hyödyntää käytännössä?

Tutkimuksen ehdottaman diagnostisen biomarkkerin avulla voitaisiin tunnistaa ne eläimet, joille todennäköisesti kehittyy epilepsia kokeellisen päänvamman jälkeen. Tällöin tarvittaisiin vähemmän eläimiä pitkän ajan vaativaan päänvamman jälkeisen epilepsian tutkimukseen, jolloin tarvittaisiin myös vähemmän laitteistoa ja työtunteja.

Mitkä ovat väitöstutkimuksesi keskeiset tutkimusmenetelmät ja -aineistot?

Tutkimuksessa käytettiin yleisesti käytössä olevia kvantitatiivisia magneettikuvantamismenetelmiä, jotta menetelmiä olisi helppo soveltaa myös kliinisessä tutkimuksessa. Tutkimuksen aineisto hankittiin osana EPITARGET-projektia (https://epitarget.eu/), joka oli EU-rahoitteinen, monikansallinen epilepsian biomarkkeritutkimus.

Filosofian maisteri Eppu Mannisen väitöskirja Magnetic resonance imaging-based biomarkers of epilepsy in a rat model of traumatic brain injury (Magneettikuvantamiseen perustuvat epilepsian biomarkkerit rotan päänvammamallissa) tarkastetaan terveystieteiden tiedekunnassa. Vastaväittäjänä toimii professori Andre Obenaus Kalifornian yliopistosta Irvinestä ja kustoksena professori Olli Gröhn Itä-Suomen yliopistosta. Tilaisuus on englanninkielinen.

Väitöstilaisuus

Väittelijän kuva

Väitöskirja

Eppu Manninen, eppu.manninen (a) uef.fi, https://uefconnect.uef.fi/henkilo/eppu.manninen/