Silta ja metsää Tansaniassa

Etämetsänomistus yleistyy Afrikassa: Lisääntyvätkö konfliktit vai erilaisten toimijoiden yhteistyö?

Tutkimushankkeen Etämetsänomistus Tansaniassa: konfliktien sovittelu metsähallinnon uutena haasteena vieraaksi Joensuuhun saapuu tansanialainen professori Dismas L. Mwaseba. Tansanian viljelymetsätaloutta sivuavassa hankkeessa tutkitaan metsähallinnon uusia haasteita.

Mwaseba on väitellyt tohtoriksi Norjassa ja työskentelee Sokoine University of Agriculturen maatalouden ja maaseudun kehittämisen professorina. Hän on tutkinut luonnonvarojen hallintaa, ilmastonmuutosta ja maaseudun kehityshankkeiden vaikutuksia.

Afrikassa valtion ja yhteisömaiden hallintaan liittyy usein paikallisia kiistoja ja konflikteja. Näin on myös Tansaniassa, missä viljelymetsien omistajat asuvat enenevässä määrin kaupungeissa. Tästä hyötyvät kaupungeissa asuvat metsäsijoittajat, mutta mikä on maaseudun asukkaiden näkemys asiasta ja mahdollisuudet erilaisten toimijoiden yhteistyölle?

Tätä tutkitaan Itä-Suomen yliopiston johtamassa tutkimushankkeessa yhdessä itäafrikkalaisten ja meksikolaisten yliopistojen ja tutkimuslaitosten kanssa. Tavoitteena on hyödyntää toimintatutkimuksen menetelmiä yhteistyöhön perustuvan vuorovaikutteisen luonnonvarahallinnan edistämiseksi. Suomella on pitkäaikaista kokemusta kehitysmaiden yhteisömetsätalouden tukemisesta. Tätä kokemusta sekä Tansanian kontekstiin liittyvää tutkimusta tullaan hyödyntämään tutkittaessa metsävarojen hallintaan liittyviä muutoksia.

Tutkimushanketta rahoitetaan Suomen Akatemian ja ulkoministeriön yhteisrahoitteisesta kehitystutkimuksen DEVELOP-ohjelmasta (2018–2022). Itä-Suomen yliopistolla hanketta johtaa yhteiskuntatieteellisen biotaloustutkimuksen professori Irmeli Mustalahti ja vanhempi tutkija Antti Erkkilä.

MAKUTANO -hankkeen avausseminaari Itä-Suomen yliopiston Metria-rakennuksen salissa M301, 26. helmikuuta kello 13-15.

Lisätietoja: Antti Erkkilä, puh. 041 547 5592, antti.erkkila(at)uef.fi