UEF liput lipputangoissa

Diabetestutkimussäätiön suurapurahat Itä-Suomen yliopistoon

Dosentti Vanessa de Mello Laaksonen Itä-Suomen yliopistosta on saanut Diabetessäätiön 90 000 euron suurapurahan. Hänen tutkimuksensa tavoitteena on auttaa tyypin 2 diabeteksen ehkäisyä henkilöillä, joiden sairastumisriski on suuri. Dosentti Tuure Kinnunen sai 60 000 euron suurapurahan hankkeeseen, jossa tutkitaan T-soluhäiriöitä tyypin 1 diabeteksen kehittymisessä yksisolutasolla.

Säätiön suurimman apurahan saaneessa tutkimuksessaan de Mello Laaksonen selvittää mikrobiperäisen indoli-propionihapon merkitystä maksan ja rasvakudoksen sokeri- ja rasva-aineenvaihdunnassa.

Kaksivuotisen suurapurahan myötä de Mello Laaksonen saa paremmat edellytykset toimia uutena tutkimusryhmän johtajana. Apuraha mahdollistaa myös väitöskirjatyöntekijän palkkaamisen tutkimushankkeeseen.

Kinnunen tutkii haiman insuliinia tuottavia soluja vastaan hyökkääviä immuunijärjestelmän soluja. Hänen tutkimuksensa lisää ymmärrystä tyypin 1 diabeteksen syntymekanismeista ja voi näin parantaa mahdollisuuksia ehkäistä tyypin 1 diabetesta. Lisäksi tutkimus voi helpottaa kohonneessa sairastumisriskissä olevien lasten tunnistamista.

Kinnusen saama kaksivuotinen apuraha turvaa hänen tutkimuksensa rahoituksen pidemmäksi aikaa, mikä on ensiarvoisen tärkeää pitkäjänteisen tutkimustyön kannalta.

Lisäksi professori Tomi-Pekka Tuomainen sai noin 27 000 euron yksivuotisen hankeapurahan Finnish Vitamin D Trial (FIND) -tutkimukseen, jossa selvitetään D-vitamiinilisän merkitystä tyypin 2 diabeteksen ehkäisyssä.

Hae yhteystiedot puhelinluettelosta