Kuusenkerkkiä.

BIOSCOPE-hankkeessa metsäbiotalouden tutkijat, yritykset ja opiskelijat ratkovat ongelmia yhdessä – siitä hyötyy koko Itä-Suomi

Euroopan metsäpääkaupunki-brändi ei takaa alueen metsäbiotalouden kilpailukykyä

Metsäalan tutkimus, yritykset ja kansainväliset osaajat eivät kohtaa parhaalla mahdollisella tavalla tällä hetkellä. Uusi BIOSCOPE-hanke hakee ratkaisuja toimijoiden yhteistyön syventämiseksi ja alueen metsäbiotalouden vahvistamiseksi.

Hankkeessa selvitetään miten Pohjois-Karjalan aluetalous voi hyödyntää alueelle keskittynyttä metsäalan huippututkimusta ja osaamista entistä tehokkaammin ja kuinka tutkimus ja alan osaajat pääsevät paremmin kiinni yrityksiä puhuttaviin ongelmiin.

Tutkimustulosten kaupallistamisesta yhteiseen ongelmanratkaisuun ja kansainväliseen verkottumiseen

Perinteisesti ensin tutkitaan ja sitten kaupallistetaan. Usein tutkimustieto päätyy - jos päätyy - yritysten käyttöön vasta myöhäisessä vaiheessa eivätkä yritykset pääse osallistumaan ja vaikuttamaan itse tutkimusprosessiin. Saatetaan tuottaa huippuluokan vastaus väärään ongelmaan. Hyödyllisempää on ottaa yritykset jo alussa mukaan yhteiseen tutkimukseen. Tällöin tutkijat saavat relevanttia tutkittavaa ja aineistoja ja yritykset arvokkaita tuloksia. Ylipäätään toisiltaan oppimisen merkitystä ei voi liiaksi korostaa.

Pohjois-Karjalassa opiskelee vuosittain lähemmäs sata ulkomaista metsäalan perustutkinto- tai tohtoriopiskelijaa, mutta talenteilla ja yrityksillä on vaikeuksia kohdata ja paljon tärkeää osaamista valuu ulkomaille. BIOSCOPEssa kansainvälisten osaajien ja alueen yritysten kanssakäymistä lisätään ja samalla liitetään Itä-Suomi vahvemmin kansainvälisiin osaamisverkostoihin.

Hankkeessa tuodaan yritykset, tutkijat ja kansainväliset osaajat yhteen tavalla, josta kaikki osapuolet hyötyvät. Yhteistyö voi tuoda yrityksille esimerkiksi uutta liiketoimintaa, tutkijoille vaikuttavampaa tutkimusta ja kansainvälisille osaajille parempia työmahdollisuuksia. Tästä yhteistyöstä hyötyy koko Pohjois-Karjalan ja Itä-Suomen aluetalous.

Kokeiluilla vauhtia ja konkretiaa yhteistyön kehittämiseen

Yhteistyön mallia haetaan keskustelemalla ja kokeilemalla. Keskustelut auttavat, kun digitalisoituneeseen ja nopealiikkeiseen liiketoimintaympäristöön etsitään sopivia työkaluja tutkimuksen, opetuksen ja liike-elämän rajapinnassa. Hankkeessa tuotetaan ns. kohtauttamistarjotin, jolta alueen toimijat voivat valita käyttöönsä parhaiten sopivat tavat tehdä yhteistyötä muiden toimijoiden kanssa.

Hankkeen kokeiluissa uusia arvonluonnin mahdollisuuksia ja yhteisiä haasteita tarjoavat mm. turpeen käytön vähentäminen energiantuotannossa, metsien inventointiosaamisen kansainvälinen liiketoiminta, pyrolyysiöljyn uusien käyttömuotojen löytäminen sekä puurakentamisen tuotteistaminen. Tulevan kevään aikana alueen yrityksille lähetetään liiketoimintaympäristöä ja sen kehitysnäkymiä kartoittava kysely, johon toivotaan aktiivista osallistumista.

Hanke on ajankohtainen, sillä sen tarkoituksena on luoda yrityksille edellytyksiä päästä nopeammin uudelleen kasvu-uralle Korona-pandemian jälkeisessä liiketoimintaympäristössä, jota ohjaavat ilmastonmuutoksen hillintä ja kestävä tuotanto.

BIOSCOPE-hankkeen kesto on kolme vuotta ja sitä rahoittaa Euroopan aluekehitysrahasto. Toteutuksesta vastaavat Itä-Suomen yliopisto, Luonnonvarakeskus ja Euroopan metsäinstituutti.

Lisätietoa hankkeen nettisivuilta ja hankkeen vastuuhenkilöiltä:

jouni.pykalainen@uef.fi, pekka.leskinen@efi.int ja lauri.sikanen@luke.fi

Avainsanat