Euroopan kartta

Avoin verkkoseminaari 13.11.: Kuinka Brexit vaikuttaa Isossa-Britanniassa asuvien suomalaisten ja EU-maissa asuvien brittien arkeen

Iso-Britannia erosi Euroopan unionista vuoden 2020 alussa. Yli neljä vuotta kestänyt eroprosessi on sisältänyt laajaa julkista keskustelua, poliittista teatteria, pitkiä sopimusneuvotteluja sekä yllätyskäänteitä, kun liki 50 vuotta kestänyttä jäsenyyttä on koetettu purkaa kumpaakin osapuolta tyydyttävällä tavalla.

Ison-Britannian EU-eron konkreettiset vaikutukset tuntuvat ihmisten arjessa täysimääräisesti vasta ensi vuonna siirtymäajan päätyttyä. Kuitenkin miljoonien EU-maihin muuttaneiden brittien ja Britanniassa asuvien EU-kansalaisten elämä muuttui heti Brexit-kansanäänestyksen jälkeen kesällä 2016. Näitä muutoksia käsitellään Itä-Suomen yliopiston Joensuun kampuksella perjantaina 13.11. kello 10–14.30 järjestettävässä verkkoseminaarissa Brexit, Migration and Mobility.

Britanniassa asuu noin 20 000 ulkosuomalaista. Yliopistotutkija Tiina Sotkasiira pohtii heidän asemansa politisoitumista ja sitä, kuinka päätös lähteä EU:sta on jo nyt vaikuttanut heidän sosiaalisiin suhteisiinsa. Tutkija Evi-Carita Riikonen puolestaan tarkastelee, miten Brexit on vaikeuttanut ylirajaista elämää ja lisännyt toiseuden kokemuksia uudessa kotimaassa. Yliopistotutkija Saara Koikkalainen keskittyy esityksessään eri EU-maista lähtöisin oleviin nuoriin, jotka ovat päätyneet asumaan Lontooseen ja heidän tulevaisuuden suunnitelmiinsa.

Seminaarissa tarkastellaan myös noin kolmen miljoonan EU-maissa asuvan britin asemaa. Suomessa heitä asuu viitisen tuhatta. Laajan Brits in Europe -kyselyaineiston pohjalta Brexitin vaikutuksia tarkastelee kaksi itsekin sen omassa elämässään kokevaa tutkijaa: Peter Holley Helsingin yliopistosta ja Kööpenhaminassa asuva Nicol Savinetti. Heidän puheenvuoroissaan keskitytään Brexitin herättämiin tunteisiin ja siihen, miten jatkuva epävarmuus vaikuttaa arkeen.

Zoomissa järjestettävä seminaari on avoin kaikille aiheesta kiinnostuneille. Rekisteröityminen tapahtuu lähettämällä sähköposti osoitteeseen britsinbrexiteu@gmail.com. Rekisteröityneille lähetetään osallistumislinkki ke 11.11.

Seminaarin ohjelma

Lisätietoja ja haastattelupyynnöt:

Yliopistotutkija Saara Koikkalainen, puh. 045 112 8670,  saara.koikkalainen(at)uef.fi

Yliopistotutkija Tiina Sotkasiira, puh. 050 442 3770, tiina.sotkasiira(at)uef.fi
Seminaaria rahoittaa Venäjä- ja rajatutkimuskeskus VERA ja se on osa Itä-Suomen yliopiston Kulttuurien kohtaaminen, liikkuvuus ja rajat -profiilialueen tutkimusta.