Nainen vetää matkalaukkuja lentoasemalla.

Ainutlaatuinen matkailuliiketoiminnan opintokokonaisuus Itä-Suomen yliopiston avoimeen yliopistoon

Matkailuliiketoiminta on läpikäynyt kuluneen puolen vuoden aikana merkittävän muutosprosessin koronaviruksen takia. Liiketoimintaosaaminen auttaa koko alaa selviämään niin nykyisistä kuin tulevistakin haasteista.

Itä-Suomen yliopiston avoin yliopisto aloittaa Suomessa ainutlaatuisen yliopistokoulutuksen tarjoten 25 opintopisteen matkailuliiketoiminnan aineopintokokonaisuuden. Opinnot on suunniteltu tietojen ja taitojen päivittämiseen niin jo matkailualalla työskenteleville kuin myös alalle siirtymistä harkitseville.

Matkailuliiketoimintaosaamista tarvitaan

Matkailu on kansantaloudellisesti merkittävä työllistäjä ja vuoteen 2019 asti myös kasvanut vientiala. Vallitsevan Covid-19 -tilanteen myötä matkailussa eletään tällä hetkellä haasteellisia, mutta toisaalta uusia ideoita ja ratkaisuja mahdollistavia aikoja.

Matkailulla on vaikutuksia yhteiskuntaan, yksilöön ja ympäristöön, joten vastuullisen matkailuliiketoiminnan osaajille on kysyntää matkailuyrityksissä ja koko ajan enemmän ja enemmän digitalisoituvissa matkakohteissa.

– Matkailuliiketoimintaan tarvitaan Suomessa lisää osaamista. Emme voi kilpailla kansainvälisesti hintatasolla, vaan matkailupalveluiden laadulla ja elämysten ikimuistoisuudella. Näiden toteuttaminen ja tarjoaminen oikeille kohderyhmille ovat kriittisiä taitoja, sanoo matkailuliiketoiminnan kansainvälisen maisteriohjelman johtaja ja matkailuliiketoiminnan tutkija, tutkimuspäällikkö Juho Pesonen Itä-Suomen yliopistosta.

Laajasti oppia matkailuliiketoiminnan eri osa-alueisiin keskittyviltä kursseilta

Matkailuliiketoiminnan opintokokonaisuus koostuu viidestä kurssista. Matkailuliiketoiminnan maailmaan johdatetaan esitellen matkailun keskeisiä konsepteja, matkailun ja sen tutkimuksen monimuotoisuutta ja matkailun merkitystä yhteiskunnassa.

Matkailun kuluttajakäyttäytymisen kurssilla käydään läpi matkailijan tietä aina matkan suunnittelusta ja päätöksenteosta matkakokemukseen ja opitaan kuluttajakäyttäytymisen ymmärtämisen merkityksestä liiketoiminnalle.

Digitaalisen matkailuliiketoiminnan parissa opitaan digitalisaatiosta sekä digitaalisten palveluiden merkityksestä matkailuyritykselle. Vastuullisen matkailun eri osa-alueisiin, sekä matkailijan että matkailuyritysten näkökulmasta, pureudutaan vastuullisuuteen keskittyvällä kurssilla ja matkakohteen johtamiseen ja markkinointiin perehdytään aiheeseen liittyviä oleellisia konsepteja opiskellen sekä esimerkiksi kilpailukyvyn merkitystä pohtien ja tutustuen matkakohteiden kehittymiseen kohti älykkäitä matkakohteita.

Opiskelija voi suorittaa myös yksittäisiä kursseja kiinnostuksensa mukaan. Pohjaosaamisena on hyvä olla perustiedot liiketoiminnasta.

– Kurssit ovat englanninkielisiä. Tosin avoimen yliopiston opiskelijat voivat tuottaa kurssitehtävien tekstit, videot, posterit – mitä suoritustapoja tarjotaankaan – halutessaan suomeksi, kertoo opintokokonaisuutta koordinoiva yliopisto-opettaja Nelli Heiskanen.

Opinnot voi suorittaa omaan tahtiin ja opiskelijat voivat oppimistehtävissä peilata opittua mahdollisimman paljon omiin kokemuksiinsa ja etsiä esimerkkejä aidoista matkailualan yrityksistä ja matkakohteista.

Kursseille ilmoittautuminen on jo alkanut, mutta ne ovat tarjolla ympäri vuoden, joten mukaan ehtii milloin tahansa.

Lisätietoja kursseista:

yliopisto-opettaja Nelli Heiskanen, Itä-Suomen yliopisto, nelli.heiskanen@uef.fi

Tutustu opintokokonaisuuteen Opintopolussa