UEFin liput.

AIDot-tiimille Start Me Up -liikeideakilpailun Parhaan tutkimuslähtöisen idean palkinto

Itä-Suomen yliopiston monitieteinen AlDot-tiimi on voittanut Start Me Up -liikeideakilpailun Parhaan tutkimuslähtöisen idean palkinnon. AIDot on digitaalinen oirepäiväkirjasovellus, jota käytetään parantamaan neurologisten sairauksien hoitoa.

Tiimin mukaan sovellus on helppokäyttöinen, luotettava ja tehokas ratkaisu, joka auttaa potilaan hoidon ja kuntoutuksen optimointia sekä asiakkaan arjessa tapahtuvaa tiedon keräämistä. AIDot-sovellusta voidaan käyttää älykellolla tai älypuhelimella. Oireet voidaan tallentaa puhumalla, kirjoittamalla tai graafisesti sovellukseen.

– AIDot-ratkaisussa on kaksi osaa: on sovellus, joka mahdollistaa tiedonsyötön yksilöllisten tarpeiden pohjalta sekä kysymyspatteristot, jotka mahdollistavat luotettavan tiedon keräämisen, kertoo tiimin vetäjä, tutkijatohtori Kaisa Pihlainen kasvatustieteiden ja psykologian osastosta.

Professori Pasi Karjalainen sovelletun fysiikan HUMEA-laboratoriosta kertoo, että AIDot-ratkaisu täyttää luokan IIa lääkinnällisen laitteen vaatimukset.

– Tämä on olennaista, sillä uuden lääkintälaiteasetuksen astuessa voimaan luokitus on edellytys sille, että terveydenhuollon toimijat voivat käyttää tuotetta. Lisäksi AIDot-ratkaisun kehittämisessä huomioidaan Euroopan Unionin saavutettavuusstandardit.

Pihlaisen mukaan idea sovellukselle sai alkunsa, kun tiimi teki tutkimusta ikäihmisten parissa. Silloin huomattiin, kuinka haastavaa ikääntyneiltä on kerätä kokemustietoa olemassa olevilla tutkimusmenetelmillä. Useat heistä jättivät tapahtumia helposti kirjaamatta tai tallensivat puutteellista tietoa.

– Olemme osallistuneet mittaviin kliinisiin tutkimuksiin ja toimineet suurten lääkekehitysyhtiöiden kanssa ja nähneet päivittäisen tarpeen validoidulle sähköiselle oirepäiväkirjatuotteelle, Karjalainen kertaa.

Karjalaisen mukaan AIDot-sovellus on erittäin hyvin laboratoriomme tutkimusprojekteihin soveltuva keksintö. Markkinoilla on selvä tarve tällaiselle ratkaisulle.

AIDot-tiimi on myös mukana SPARK International -kiihdytysohjelmassa sekä Draft-liikeideaohjelmassa.
– Start me up -liikeideakilpailun Parhaan tutkimuslähtöisen liikeidean sarjan voitto tuntui oikein mieluisalta palkinnolta juuri tässä vaiheessa, kun lähdemme kehittämään sovellusta ja sen kaupallista konkreettisesti eteenpäin, kertoo Pihlainen.

Start Me Up -raadin palkintoperustelut:
Palkitun tutkimuslähtöisen idean taustalla on terveydenhuollon tutkimusta, joka yhdistetään ICT-teknologiaan. Tuloksena syntyy potilaan laadukkaamman ja tehokkaamman seurannan mahdollistava sovellus. Terveydenhuollossa trendinä on kotihoidon mahdollistaminen entistä pidemmälle taudin edetessä ja kyseinen ratkaisu parantaa näitä edellytyksiä. Lisäksi tehokkaampi tiedonkeruu tuottaa laadukkaampaa data tulevaisuuden tutkimuksen pohjalle, josta voidaan generoida uutta liiketoimintaa.

Start Me Up -liikeideakilpailu on Business Joensuun suurin vuosittainen yrittäjyyteen kannustava kampanja, jolla pyritään kasvattamaan ja vauhdittamaan maakunnan yritystoimintaa ja tarjoamaan jalansijaa uusille innovatiivisille ideoille. Kilpailun yhteistyökumppaneina ovat Karelia AMK, Itä-Suomen yliopisto, Riveria, Pohjois-Karjalan maakuntaliitto, Pohjois-Karjalan yrittäjät, Metsäbio ja kiertotalous -hanke, Pohjois-Karjalan kauppakamari, Asianajotoimisto Surakka Oy, Leitzinger Oy, Process Genius Oy ja Kontioloikka Oy.

Tutkijatohtori Kaisa Pihlainen, kaisa.pihlainen(at)uef.fi, p. 050 597 3505
Professori Pasi Karjalainen, pasi.karjalainen(at)uef.fi, p. 040 55 04 347, https://www.uef.fi/fi/web/bsamig