UEF-lähettiläät lukuvuonna 2019-2020.

UEF-lähettiläiden kausi päättyy pian – uusien lähettiläiden haku käynnissä!

Itä-Suomen yliopiston UEF-lähettiläät ovat toimineet menestyksekkäästi jo seitsemän vuotta. Lähettiläät ovat yliopiston opiskelijoita, jotka tekevät omaa yliopistoaan tunnetuksi oppilaitoksissa, messuilla ja eri tapahtumissa sekä jakavat kokemuksiaan opinnoista ja opiskelijaelämästä sosiaalisessa mediassa.

– Kausi 2019–2020 on mennyt kiireisissä merkeissä ja on ollut ilo seurata nuorten opiskelijoiden aktiivista meininkiä kertovat lähettilästoimintaa vetävät suunnittelija Jouko Holopainen ja rekrytointipäällikkö Marko Junkkarinen.
Oppilaitosvierailuja oli sovittu kaiken kaikkiaan noin 160, mutta koronaviruksen vuoksi parikymmentä jäi toteutumatta. Poikkeusolosuhteet katkaisivat valitettavasti hyvässä vauhdissa olleen kevätkiertueen.

– Jouduimme sovitut vierailut jo peruuttamaan, mutta oppilaitokset ymmärsivät poikkeustilanteen hyvin. Keskityimme sen jälkeen enemmän sosiaaliseen mediaan. Onneksi ehdimme suurimmat messut ja tapahtumat jo käydä, Marko Junkkarinen kertoo.

Lähettiläät edustavat Itä-Suomen yliopistoa monilla koulutusalan messuilla ja tapahtumissa. Näistä suurimpia ovat valtakunnalliset Studia-messut, Opinlakeus -messut, Hae yliopistoon -päivät, Pestuukiertue Pohjois-Karjalassa sekä Rekry ja työ -messut Kuopiossa ja Jyväskylässä.

Huhtikuun lopussa päättyvällä kaudella UEF-lähettiläinä toimivat oikeustieteiden opiskelija Aino Koskivirta, luokanopettajaopiskelija Essi Holmberg, kauppatieteiden opiskelija Jannariina Nissinen, tietojenkäsittelytieteen opiskelija Jenni Kortelainen, kulttuurintutkimuksen opiskelija Kerttuli Karels, biologian aineenopettajaksi opiskeleva Kreeta Holopainen, ravitsemustieteen opiskelija Maija Ristimäki, metsätieteen opiskelija Reetta Kangaslampi, psykologian opiskelija Riikka Lindholm, sosiaalipsykologian opiskelija Roosa Tähtinen, biolääketieteen opiskelija Sara Leskinen ja lääketieteen opiskelija Viivi Kaaronen.

Lähettilään viesti on vakuuttava

UEF-lähettiläät ovat saaneet paljon hyvää palautetta toiminnastaan. Muun muassa esittelyn ammattimaisuus, käytännönläheisyys ja opiskelijalähtöisyys ovat saaneet kiitosta oppilaitoksissa. Lukiolaisilta saatu suora palaute, mukava työporukka ja itsensä kehittäminen ovatkin monen lähettilään mielestä lähettiläsvuoden parasta antia.

– Parasta lähettiläskaudessa on ollut ihanat työkaverit, omalta mukavuusalueelta poistuminen ja kehittyminen. Lisäksi lukioilla ja messuilla on saanut kohdata iloisia ja mukavia lukiolaisia ja opettajia, kertoo psykologian lähettiläs Riikka Lindholm.

Uusien UEF-lähettiläiden ja UEF-tubettajan haku on jo käynnissä
Lukuvuoden 2020–2021 UEF-lähettiläiden haku käynnistyi heti pääsiäisen jälkeen 14. huhtikuuta. Hakuprosessiin liittyvien verkko-haastattelujen jälkeen lähettiläiksi valitaan kolme opiskelijaa jokaisesta yliopiston tiedekunnasta. Lisäksi tänä keväänä haetaan UEF-tubettajaa, joka vastaa lähettiläiden Youtube-kanavan sisällöistä. Tubettajalähettiläs ei osallistu oppilaitosvierailuille, mikä mahdollistaa keskittymisen videontuotantoon. Uuden lähettilästoimen myötä pyritään vastaamaan hakijoiden tarpeisiin. Tietoa koulutusvaihtoehdoista haetaan hyvin monikanavaisesti ja Youtubenkin merkitys kasvaa vuosi vuodelta.

– Ennakkoluuloton asenne, aitous, joustavuus, sydämellisyys ja luovuus ovat olleet tässä työssä vahvuuksia, kertaa sosiaalipsykologian lähettiläs Roosa Tähtinen.
– Suosittelen työtä kaikille, joilla on intohimoa opiskelua ja alaansa kohtaan ja halua levittää tietoa. Kaikki on kiinni asenteesta, lähettilääksi kasvetaan vasta työssä, tietojenkäsittelytieteen lähettiläs Jenni Kortelainen lisää.

Valituiksi tulleet 13 UEF-lähettilästä ja -tubettaja aloittavat työsuhteensa syyskuun alussa koulutusjakson jälkeen.

UEF-lähettiläitä voi seurata Facebookissa: https://www.facebook.com/UEFlahettilaat, blogissa: http://blogs.uef.fi/ueflahettilaat, Instagramissa nimellä @ueflahettilas , Youtubessa nimellä UEF-lähettiläät sekä Snapchatissa nimellä uniuef.

Rekrytointipäällikkö Marko Junkkarinen, p. 050 543 8528, marko.junkkarinen(at)uef.fi