UEFin liput.

Suomen Akatemian Luonnontieteiden ja tekniikan tutkimuksen toimikunnalta rahoitusta Itä-Suomen yliopiston tutkijoille

Akatemiatutkijan rahoitus myönnettiin 22 tutkijalle, yhteensä 9 655 228 euroa. Itä-Suomen yliopiston yliopistotutkija Vittorio Fortino sai 438 874 euron rahoituksen tutkimukselleen Biomarker Discovery for Precision Medicine: an Artificial Intelligence based approach.

Fortinon tutkimushanke keskittyy biomarkkereiden kehittämiseen. Ne ovat keskeisessä roolissa nykyaikaisessa terveydenhuollossa ja etenkin yksilöllisten hoitojen ja kohdennetun lääketieteen kehittämisessä. Omiikkateknologioita on hyödynnetty runsaasti biomarkkereiden etsinnässä, ja omiikkatutkimuksissa onkin löydetty arviolta miljoona erilaista biomarkkeria. Kuitenkin vain hyvin pieni osa näistä, alle yksi prosenttia, on saanut Yhdysvaltain elintarvike- ja lääkevirasto FDA:n hyväksynnän. Biomarkkereiden kehityksen ongelmat johtavat taloudellisiin ja ajallisiin menetyksiin, sekä nakertavat luottamusta alaan. Hankkeessa hyödynnetään tekoälyyn pohjautuvia menetelmiä biolääketieteellisen big datan tehokkaaseen louhintaan, jotta voidaan nopeasti arvioida biomarkkereiden yhdistelmiä laajasta kliinisestä ja omiikkadatasta. Tekoälyyn pohjautuvia menetelmiä käytetään erityisesti sydän- ja verisuonitautien ja Alzheimerin taudin korkean ennustekyvyn biomarkkereiden etsintään. Vauhdittamalla omiikkateknologioihin perustuvien biomarkkerimallien käyttöönottoa terveydenhuollossa hanke tuo meitä lähemmäs tulevaisuutta, jossa ei-invasiiviset ja erittäin tarkat lääketieteelliset testit ovat edullisesti kaikkien saatavilla.

Tutkijatohtorin rahoitusta myönnettiin 43 tutkijalle, yhteensä 10 931 020 euroa. Itä-Suomen yliopiston tutkijatohtori Konstantin Tamarov sai 217 580 euron rahoituksen tutkimukselleen Kohti uuden sukupolven MRI:tä käyttäen optisesti hyperpolarisoituja piinanorakenteita.

Tamarovin hankkeen pitkän aikavälin tavoitteena on kehittää uusi fotoluminesoivia nanorakenteisia piipartikkeleita käyttävä varjoaine parantamaan magneettikuvantamisen (MRI) kontrastia. Tavoitteen saavuttamiseksi hankkeessa keskitytään nanorakenteisen piin tuotantomäärän kasvattamiseen ja spin-fysiikan tutkimiseen. Laajamittainen materiaalituotanto mahdollistaa sen käytön reaalimaailman sovelluksissa. Spin-fysiikan tutkimisen tavoitteena on ymmärtää 29Si-ytimien hyperpolarisaation kaksi ilmiötä: dynaaminen ydinpolarisaatio ja ytimien optinen suuntautuminen. Hyperpolarisaatiolla tarkoitetaan ydinspinien järjestäytymistä, kun systeemi ei ole lämpötasapainossa. Hyperpolarisoiduista piipartikkeleista mitattava signaali MRI:llä on tuhansia kertoja voimakkaampi ja mahdollistaa kuvantamisen ilman taustakuvan mittausta käytettäessä matalia magneettikenttiä, esimerkiksi aivohalvauksen nopeassa diagnosoimisessa.

Yliopistotutkija Vittori Fortino, p. 050 326 6148, vittorio.fortino (a) uef.fi, https://uefconnect.uef.fi/henkilo/vittorio.fortino/

Tutkijatohtori Konstantin Tamarov, p. 050 4717928, konstantin.tamarov (a) uef.fi, https://uefconnect.uef.fi/henkilo/konstantin.tamarov/