Marjukka Kolehmainen

Marjukka Kolehmainen Itä-Suomen yliopiston ravitsemustieteen professoriksi

Stressistä ja liikakiloista voi olla samoja haittoja

– Kun tarkastellaan elintarvikkeiden ja ruokavalioiden terveysvaikutuksia, kerta toisensa jälkeen havaitaan yhteys elimistön matala-asteiseen tulehdustilaan, ravitsemustieteen professori Marjukka Kolehmainen kertoo.

Muun muassa täysjyväviljaa, marjoja ja kalaa sisältävän ruokavalion on todettu vähentävän matala-asteista tulehdusta, kun taas esimerkiksi lihominen kiihdyttää sitä. Matala-asteinen tulehdustila lisää riskiä sairastua esimerkiksi tyypin 2 diabetekseen sekä sydän- ja verisuonitauteihin.

Pitkään ruoan terveysvaikutuksia tutkineen Kolehmaisen tutkimusryhmässä on viime vuosina alettu tarkastella myös psykologisten tekijöiden vaikutusta ruokavalintoihin. Esimerkiksi stressaantuneena ei välttämättä jaksa huolehtia terveellisestä ruokavaliosta, mutta stressi voi jo sinänsä vauhdittaa tulehdustilaa elimistössä. – Jonkin verran näyttöä on siitä, että jatkuva henkinen stressi saattaa aiheuttaa elimistössä samanlaisia aineenvaihdunnan muutoksia kuin esimerkiksi lihavuus.

– Omakin tutkimuksemme on osoittanut, että stressi vaikuttaa siihen, mitä valitaan syötäväksi. Myös tunnesyöminen voi stressaantuneella lisääntyä. Kun tutkittavat osallistuivat stressin vähentämiseen tähtäävään psykologiseen interventioon, myös positiiviset syömiskäyttäytymisen piirteet vahvistuivat. Selvitämme vielä, tapahtuiko samalla muutoksia myös matala-asteisessa tulehdustilassa, mikä antaisi lisävahvistusta henkisen ja aineenvaihduntaterveyden välisestä yhteydestä.

Tulevaisuudessa Kolehmainen haluaa selvittää tarkemmin myös suolistomikrobien merkitystä ruoan terveysvaikutusten välittäjinä. Ne valmistavat syömästämme ruoasta lukuisia yhdisteitä, joilla tiedetään olevan vaikutuksia sekä kehoon että mieleen.

Terveellisiä ruokavalintoja voidaan ainakin jossain määrin edistää myös tuuppauksella eli suunnittelemalla ympäristöjä, jotka ohjaavat ihmisiä jopa tiedostamattaan valitsemaan terveellisemmin. – Monissa suomalaisissa lounaspaikoissa esimerkiksi salaattiaineksia ja kasvisvaihtoehtoja on kuitenkin hyvin tarjolla jo ennestään. Näyttää myös siltä, että uudessa ympäristössä valintojamme on helpompi ohjata kuin tutussa työpaikkaruokalassa.

Tutkimusyhteistyö niin ruokapalvelujen tarjoajien kuin elintarvikevalmistajienkin kanssa on Kolehmaisen mukaan olennaista, jotta tutkimustieto saadaan hyödyttämään ihmisten arkea käytännössä palveluina ja tuotteina. – Yritykset ovat nyt entistä kiinnostuneempia terveysnäkökulmista ja vuoropuhelusta tutkijoiden kanssa.

Meneillään olevassa Ruokalaakso-hankkeessa Itä-Suomen yliopisto, Savonia-ammattikorkeakoulu ja kehitysyhtiö SavoGrow kehittävät yritysten kanssa uudenlaista yhteistoimintakonseptia. Kolehmainen toivoo yhteisiä tutkimusintressejä löytyvän esimerkiksi suolistomikrobeista, probiooteista ja proteiinien hyväksikäytettävyydestä. – Meille on tärkeää tiedemaailman ajantasaisen seuraamisen lisäksi kuulla myös sitä, mikä kiinnostaa yrityksiä, ja miten kiinnostaviin trendeihin voisi tarttua myös tutkimuksessa. Loppujen lopuksi se, että kuluttaja valitsee terveyttä ja hyvinvointia ylläpitävä ruoan tai elintarvikkeen syötäväkseen, ratkaisee kyseisen ruoan merkityksen hänen hyvinvointinsa kannalta.

Kolehmainen pitää 15. toukokuuta Kuopion kampuksella professuuriesitelmän aiheesta Ruoka ja syöminen - metabolisen ja psyykkisen hyvinvoinnin perusta.

Marjukka Kolehmainen

• Itä-Suomen yliopiston ravitsemustieteen professori 1.7.2017 alkaen, 5 vuotta
  • S. Varkaus, 1968
  • Filosofian tohtori, Kuopion yliopisto, 2003