Kuntoilija puistotiellä

Hikiliikunta voi pitää yllä työttömän työkykyä

Rasittavan liikunnan harrastamisella on yhteys hyvään työkykyyn työttömillä, osoittaa tuore tutkimus.

Hikiliikuntaa harrastaa kuitenkin harva työtön – sen sijaan valtaosa käyttää alkoholia liikaa ja joka neljäs tupakoi päivittäin. Tutkijoiden mukaan työttömille kannattaa räätälöidä omia terveyden edistämistoimia, joissa korostetaan liikunnan merkitystä.

Työttömyys voi varsinkin pitkittyessään vaarantaa sekä terveyden että työkyvyn. Työttömien työkykyä edistäviä tekijöitä ei ole kuitenkaan aiemmin juuri tutkittu. Applied Nursing Research -lehdessä julkaistussa Itä-Suomen yliopiston hoitotieteen laitoksen ja THL:n tutkimuksessa tarkasteltiin muun muassa terveyskäyttäytymisen yhteyttä työkykyyn työttömillä.

Poikkileikkaustutkimuksen aineistona oli lähes 2 000 työtöntä aikuista, jotka vastasivat THL:n Alueellisessa terveys- ja hyvinvointitutkimuksessa toteutettuun kyselyyn. Heistä 57 prosentilla työttömyys oli kestänyt alle vuoden. 55 prosenttia oli avio- tai avoliitossa ja 40 prosentilla oli kotona alaikäisiä lapsia. Noin puolet oli korkeasti koulutettuja.

Kyselyyn vastanneista työttömistä joka kolmas harrasti rasittavaa liikuntaa. Joka neljäs tupakoi päivittäin. Riskirajat ylittävä alkoholinkäyttö oli yleistä. Alkoholin käyttötiheyttä ja -määriä kartoittavan AUDIT-C-kyselyn perusteella lähes 70 prosenttia vastaajista käytti tiukimpien kansainvälisten raja-arvojen mukaan liikaa alkoholia. Niillä, joilla kotona asui alaikäisiä lapsia, kohtuukäyttö oli tavallisempaa kuin muilla.

Kyselyn perusteella työkyky oli hyvä 60 prosentilla työttömistä. Alle 45 vuoden ikäiset, parisuhteessa asuvat, korkeasti koulutetut ja alle vuoden työttömänä olleet kokivat muita todennäköisemmin työkykynsä hyväksi. Elintapojen merkitystä tarkasteltaessa havaittiin, että rasittavan liikunnan harrastamisella useasti viikossa oli yhteys hyvään työkykyyn.

Tutkijoiden mukaan tulokset osoittavat, että työttömiä on syytä kannustaa liikkumaan ja vähentämään päihteiden käyttöä. Elämäntapamuutoksiin kannattaa tarjota tukea sekä tavallisessa potilastyössä että työttömille räätälöidyillä interventioilla.