FinVectorille uudet tilat virtsarakon syöpälääkkeen tuotantoon

Yliopistotaustainen virus- ja geenilääkkeiden valmistaja FinVector on avannut Kuopiossa uudet tuotantotilat, joissa valmistetaan uudenlaista lääkettä virtsarakon syöpään. Lääkkeelle on tehty potilaskokeet lupaavin tuloksin USA:ssa, missä sille haetaan myyntilupaa.

Myyntiluvan saaneita geeniterapialääkkeitä on maailmassa vasta muutama. Akatemiaprofessori Seppo Ylä-Herttualan mukaan FinVectorin valmistama virtsarakonsyöpälääke toisi geeniterapian laajan potilasjoukon ulottuville, sillä yksin USA:ssa uusia tapauksia on kymmeniä tuhansia vuosittain.

Kuopiossa toimiva FinVector on entinen Ark Therapeutics, jonka Ylä-Herttuala perusti 1993. Alansa arvostettuna pioneerina tunnetun yhtiön omistus siirtyi vuonna 2014 sveitsiläiselle Frederik Paulsen -säätiölle. Säätiö rahoittaa myös viime vuonna avatun, akateemisen ja yritysmaailman välimaastossa toimivan Kuopio Center for Gene and Cell Therapy (KCT) -tutkimuskeskuksen toimintaa.

Nyt valmistuneeseen, kaupallisen mittakaavan tuotannon mahdollistavaan tehdaslaajennukseen on investoitu 25 miljoonaa euroa. Uusissa GMP4-puhdastiloissa on tarkoitus tuottaa yksinomaan virtsarakonsyöpälääke Adstilatrinia. Finvector työllistää tällä hetkellä 160 henkeä.  – Tuotantovolyymin kasvaessa palkataan 50 uutta työntekijää, kertoi toimitusjohtaja Timo Ristola tehdaslaajennuksen avajaisissa 30. toukokuuta.

– FinVectorilla ja KCT:ssä työskentelee laaja joukko lahjakkaita, koulutettuja ihmisiä. Tämä on yksi parhaista tavoista, joilla yliopiston tutkimus voi vaikuttaa, totesi rehtori Jukka Mönkkönen.

Ylä-Herttuala ja FinVectorin omistaja, Dr Frederik Paulsen muistuttivat kumpikin puheenvuoroissaan, että geeniterapian kehittäminen on vaatinut vuosikymmeniä pitkäjänteistä tutkimusta.  – Tutkijoiden uurastuksen ansiosta se alkaa nyt olla todellisuutta potilaiden hoidossa.  Oma haasteensa on geeniterapiatuotteiden laajamittainen valmistus, jossa täällä tehdään urauurtavaa työtä, Paulsen totesi.

Virtsarakon syövän geenilääkkeen potilastutkimukset ovat USA:ssa jo loppusuoralla. Lääkkeen vaikutuksia tutkitaan myös KYSin potilailla. KYSissä on lisäksi hiljattain aloitettu potilastutkimukset FinVectorin valmistamalla munasarjasyöpälääkkeellä.

Ennen laajennusta FinVectorilla oli jo käytössä kolme muuta potilasturvallisuuden laatuvaatimukset täyttävää puhdastilaa sekä kaksi kehitysvaiheen puhdaslaboratoriotilaa. Nyt tuotantopuhdastilaa on yhteensä yli 2000 neliötä. Yhtiön vuoden 2018 liikevaihto oli 22,6 miljoonaa euroa.

Yläkuva: FinVector kuuluu Trizell-konserniin, jonka CFO Mark Docherty (vas.) kuvassa FinVectorin talousjohtaja Auli Harvima-Tiilikaisen ja toimitusjohtaja Timo Ristolan sekä Itä-Suomen yliopiston rehtori Jukka Mönkkösen seurassa.