Anu Kauppinen

Anu Kauppinen Itä-Suomen yliopiston farmaseuttisen solubiologian ja immunologian professoriksi

Haasteena tulehduksen säätely silmäsairauksissa

Silmänpohjan ikärappeumaan on pitkään etsitty tehokasta hoitoa. – Yksi mahdollinen kohde uusille hoidoille ovat tulehdusreaktiota säätelevät inflammasomit, kertoo professori Anu Kauppinen.

Kauppinen on nimitetty Itä-Suomen yliopiston farmaseuttisen solubiologian ja immunologian professoriksi syyskuun alusta alkaen. Hän johtaa farmasian laitoksella immuno-oftalmologian tutkimusryhmää, joka selvittää silmäsairauksien mekanismeja erityisesti tulehduksen näkökulmasta. Ryhmä myös testaa uusia lääkemolekyylejä silmäsairauksiin.

Keskeisenä kiinnostuksen kohteena on tulehdusreaktiota solussa säätelevä proteiinikompleksi, inflammasomi, joka löydettiin vasta 2000-luvun alussa. Moniin kroonisiin sairauksiin, kuten tyypin 2 diabetekseen ja valtimonkovettumatautiin, on havaittu liittyvän inflammasomien toiminnan häiriintymistä ja pitkittynyttä, matala-asteista tulehdustilaa. Kauppinen osoitti yhtenä ensimmäisistä tutkijoista maailmassa vuonna 2012, että inflammasomien liiallinen aktiivisuus on osallisena myös silmänpohjan ikärappeuman synnyssä.

Silmänpohjan ikärappeumassa verkkokalvoa huoltavien pigmenttiepiteelisolujen toiminta heikkenee, mikä johtaa keskeisen tarkan näön alueen vaurioitumiseen. – Se vaikeuttaa niin lukemista, puhelimen käyttöä, kasvojen tunnistamista kuin itsenäistä liikkumistakin. Sairastuneiden määrä kasvaa väestön ikääntyessä. Valtaosa sairastaa taudin kuivaa muotoa, johon ei ole toistaiseksi mitään hoitoa.

– Lääkekehityksen kannalta on olennaista selvittää, mikä soluissa menee pieleen. Silmänpohjan ikärappeuma on monitekijäinen sairaus ja inflammasomien aktiivisuus on vain osa kokonaiskuvaa, mutta sen säätely on yksi mahdollinen näkökulma hoitoon, Kauppinen toteaa.

Tutkimustuloksilla voi olla merkitystä muidenkin sairauksien hoidossa. – Tulehduksen perusmekanismit ovat hyvin samantyyppisiä paitsi silmäsairauksissa, myös esimerkiksi metabolisissa ja hermostoa rappeuttavissa sairauksissa ja syöpätaudeissa.

Kauppisen tutkimusryhmä selvittää myös mitokondrioiden roolia ikärappeumassa. Mitokondriot tuottavat soluille energiaa, mutta iän myötä yhä enemmän myös happiradikaaleja, jotka lietsovat tulehdusta. Samoin tulehdusta kiihdyttää taudille tyypillinen autofagian eli solunsisäisen puhdistusjärjestelmän heikentyminen.

Silmänpohjan ikärappeuman lisäksi ryhmä tutkii diabeettisen retinopatian ja sarveiskalvon sairauksien mekanismeja ja niiden säätelyyn soveltuvia mahdollisia lääkemolekyylejä. – Muun muassa farmaseuttisen kemian tutkijat valmistavat meille molekyylejä, joiden vaikutuksia tutkitaan aluksi solumalleissa. Jos niillä nähdään toivottua vaikutusta, on mahdollisuus edetä KYSin silmäklinikan kanssa potilastutkimuksiin asti, Kauppinen kertoo. Tutkittavana on ollut mm. uusi lääkeaine-ehdokas, jonka havaittiin lievittävän tulehdusta ja UVB-säteilyn aiheuttamia vaurioita silmän pinnalla.

Kauppisen johtama immuno-oftalmologian tutkimusryhmä on Suomessa ainutlaatuinen ja juontuu hänen omasta taustastaan laaja-alaisena solubiologian ja immunologian tutkijana. – Immunologiaa tutkitaan ja opetetaan Suomessa melko vähän, vaikka tietoa tarvitaan monella lääketieteen alalla. Farmasian puolella esimerkiksi biologiset lääkkeet perustuvat solubiologian ja immunologian osaamiseen.

Tutkimustaan niin allergologian, neurologian kuin silmätautienkin parissa tehnyt Kauppinen toteaa, että monitieteisyys on tutkimuksessa entistäkin tärkeämpää. Hänen omassa ryhmässäänkin työskentelee tutkijoita proviisoreista toksikologeihin, biokemisteihin ja biologeihin ja myös monien eri alojen opiskelijoita harjoittelijoina ja opinnäytetyön tekijöinä.

Anu Kauppinen

• Itä-Suomen yliopiston farmaseuttisen solubiologian ja immunologian professuuri 1.9.2019–
  • S. 1976, Kuhmo
  • FM (solubiologia), Jyväskylän yliopisto 1999