UUDEN UEFILAISEN KIRJASTO-OPAS
Miten saan kirjastokortin?
Kirjastokortin saat täyttämällä verkkolomakkeen.
Kun kirjastokorttisi on valmis, saat siitä tiedon sähköpostiisi.
Tule noutamaan korttisi kirjastosta kuvallisen henkilöllisyystodistuksen kanssa.
Kun olet saanut korttisi, liitä se hakupalvelu UEF-Finnaan. Katso video.
Mistä löydän kirjan?
Sekä painetut että e-kirjat löytyvät hakupalvelu UEF-Finnasta.
Kirjaa voit hakea kirjan tai tekijän nimellä.
UEF-Finnan sijaintiopas kertoo, mistä hyllystä kirja löytyy. Katso video "Kuinka löydän kirjan".
Mistä löydän lehden tai artikkelin?
Sekä painetut että e-lehdet löytyvät lehden nimellä hakupalvelu UEF-Finnasta.
Artikkelia voit etsiä UEF-Finnan kautta valitsemalla välilehden "Kansainvälisten artikkeleiden haku".
Katso video.
Artikkeleiden hakuun käytetään myös eri tieteenalojen artikkelitietokantoja.
Kuinka kauan saan pitää kirjaa?
Kurssikirjojen laina-aika on kaksi viikkoa, muiden neljä.
e-kirjojen laina-ajat vaihtelevat.
Lainojasi voit uusia enintään 10 kertaa. Lainojen uusiminen käy kätevästi UEF-Finnassa. Katso video.
Jos kirjaan on varaus, lainan uusiminen ei onnistu.
Kaikki kirjat lainassa tai muualla. Apua!
Jos haluamasi kirja on jo lainassa, tee siihen varaus. Katso video.
Jos haluamasi kirja on hyllyssä toisella kampuksella, tee siihen hyllystänoutopyyntö. Katso video.
Jos haluamasi kirja on oman kirjastosi hyllyssä, hyllystänoutopyyntö on maksullinen.
Kurssikirjojen lukusalikappaleita saa yö- ja viikonloppulainaan. Lisätietoja kirjaston kotisivuilla.
Mikä maksaa?
Lainaaminen, varaukset ja hyllystänoutopyynnöt toiselta kampukselta ovat ilmaisia.
Jos laina on myöhässä, maksu on 50 snt / kirja / päivä.
Noutamaton varaus ja hyllystänoutopyyntö omasta kampuskirjastostasi ovat maksullisia.
Jos kirja ui kahvissa tai koirasi syö sen, joudut korvaamaan kirjan.
Tarkemmat hinnat löydät kirjaston hinnastosta.
Milloin kirjasto on auki?
Kunkin kirjaston aukioloajat löydät kirjaston kotisivulta.
Verkossa kirjasto on aina auki.
Kirjasto löytyy Joensuusta Carelia-rakennuksesta, Kuopiosta Snellmaniasta ja Kuopion yliopistollisesta sairaalasta.
Kirjasto 24/7?
Joensuussa kirjaston 1. kerrokseen opiskelijat ja henkilökunta pääsevät myös kirjaston varsinaisten aukioloaikojen ulkopuolella.
Henkilökohtaisen kulkuluvan hakeminen 24/7-tilaan tapahtuu verkossa.
Kulkuluvasta peritään 40 € pantti.
Hei, mennäänkö kirjastoon?
Kirjasto on oppimisympäristösi koko opintojesi ajan. Kirjastosta löydät erilaisia tiloja työskentelyyn, opiskeluun ja oleskeluun.
Ryhmätyötiloja voit varata etukäteen. Katso lisäohjeita kotisivulta.
Kurkista, miltä sinun kirjastosi näyttää!
Olenko yksin?
Et. Kirjastossa et ole koskaan yksin. Ota tämä huomioon, kun työskentelet, opiskelet ja oleilet kirjastossa.
Kirjastossa on tiloja, joissa saa jutella ja seurustella. Kirjastossa on myös tiloja, joissa ollaan hiljaa ja annetaan työrauha kaikille.
Saanko kirjaston kotiini?
Saat. Kirjaston palvelut toimivat myös kotoa käsin.
Kirjaston e-kirjoja, artikkeleita ja tietokantoja pääset käyttämään kirjautumalla UEF-Finnaan omilla UEF-tunnuksillasi. Katso video.
Myös lainojen uusiminen, maksujen maksaminen ja kirjojen varaaminen hoituu UEF-Finnassa.
Kirjaston kotisivut auttavat sinua monissa kysymyksissä.
Onko kirjastossa tietokoneita? Voinko tulostaa?
Kirjastossa on tietokoneita. Niitä ei varata etukäteen. Tietokonealueella on välillä ruuhkaa, joten noudata koneiden käytössä yhteisiä pelisääntöjä. Muista, että Itseopiskelutiloja tietokoneineen löytyy myös muualta kampukselta.
Tietoteknistä apua saat Opparilta ja Tietotekniikkapalveluilta.
Kirjastossa voit tulostaa ja kopioida tulostuskiintiösi puitteissa. Myös skannaaminen onnistuu.
Avoin langaton verkko on käytössäsi koko kampusalueella.
Miten pysyn kärryillä?
Pysyt kärryillä seuraamalla kirjaston kotisivuja.
Kirjasto viestii sinulle kotisivujen Ajankohtaista-palstan lisäksi myös monen muun kanavan kautta, valitse mieleisesi: Yammer, Kamu, Facebook, Twitter, Instagram, Tuudo, ISYYn sähköpostilistat ja Wiikko-Ärsyke.
Miten saan kiinni kirjastolaisen? Mistä saan apua?
Kirjastolaisen saat kiinni monella tavalla.
Tartu hihasta, kysy chatissa, lähetä sähköpostia tai soita.
Jos tarvitset apua ja opastusta tiedonhaussa, varaa aika tietoasiantuntijalle.
Tietoteknistä apua saat Opparilta ja Tietotekniikkapalveluilta.
Missä voin antaa palautetta?
Palautetta voit antaa suullisesti tai kotisivuilta löytyvällä lomakkeella.
Kaikki palautteet käsitellään. Helposti korjattavissa olevat asiat ratkaistaan välittömästi. Jättämällä yhteystietosi saat vastauksen palautteeseesi.
Kaikki palaute on tervetullutta: kiitä tai nillitä!