Back

Laaja aistittujen elinympäristöjen tutkimus alkaa nyt Turussa – SENSOTRA-hankkeen avoin tiedotustilaisuus 7. maaliskuuta Turun pääkirjastossa

Turussa alkaa keväällä 2018 laaja tutkimus, jossa tuotetaan kipeästi kaivattua uutta tietoa ja ymmärrystä siitä, miten aistitut ympäristöt ja erityisesti ihmisten kokemukset aistiympäristöistään ovat muuttuneet.

Tieteidenvälisessä hankkeessa keskitytään tutkimaan ylisukupolvisia ympäristösuhteita esimerkiksi aistielämäkertojen avulla. Tutkimukseen etsitään nyt mukaan paikallisia osallistujia Turussa järjestettäville aistielämäkerrallisille kävelyille. Kävelyillä kuljetaan tutkijan kanssa Turussa tuttuja reittejä pitkin. Kävellessä herätellään aistimuistoja ja pohditaan yhdessä, kuinka osallistujat hahmottavat elinympäristöään. Tutkimuksessa kartoitetaan myös, miten erilaiset tekniset laitteet, kuten älypuhelimet, ovat vaikuttaneet osallistujien elämään.

Hankkeesta järjestetään julkinen, kaikille avoin tiedotustilaisuus Turun pääkirjaston Studiossa keskiviikkona 7.3. klo 11 alkaen. Tiedotusvälineiden edustajat ovat tervetulleita tilaisuuteen, johon kutsutaan myös halukkaita tutkimukseen osallistujia.

Tutkimusta tehdään myös yhteistyössä eri alojen taiteilijoiden kanssa. Tähän saakka laajin tämän tyyppinen empiirinen tutkimus toteutetaan kolmessa keskisuuressa eurooppalaisessa kaupungissa: Ljubljanassa, Brightonissa ja Turussa. SENSOTRA eli “Aistitut elinympäristöt muutoksessa: ylisukupolviset ympäristösuhteet Euroopassa 1950–2020” on Itä-Suomen yliopistossa toteutettava, Euroopan tutkimusneuvoston rahoittama tutkimus, jonka vastuullinen johtaja on professori Helmi Järviluoma.

Osallistujiksi kaivataan 1930–40-luvuilla syntyneitä tavallisia ihmisiä sekä taiteilijoita, jotka ovat kasvaneet aikuisiksi ennen digitaalisen teknologian yleistymistä ja 1990–2005 syntyneitä nuoria, jotka ovat syntyneet internet-aikaan. Turussa tutkimusta tehdään keväästä 2018 alkaen.

Tiedotustilaisuuden ohjelma:
11:00   Kahvitarjoilun nouto pöytiin (huom. tarjotaan ennakkoon ilmoittautuneille)
11:10   Mikä SENSOTRA? Tutkimusjohtaja Helmi Järviluoma (Itä-Suomen yliopisto) esittelee hankkeen aistiympäristöjen muutoksen tutkimuksesta Sloveniassa, Suomessa ja Englannissa.
11:25   Projektin tutkija Inkeri Aula esittelee alkavia aistielämäkerrallisista kävelyistä Turussa.
11:40   SENSOTRAn vieraileva professori, FT Laura Formenti (UEF & Milanon yliopisto) kertoo tarinoiden tärkeydestä tutkimukselle

Pyydämme ilmoittautumaan tilaisuuteen ennakkoon 5.3. mennessä, mikäli haluat nauttia tarjoamamme brunssin (kahvi/tee, hedelmiä, täytetty sämpylä).
Ilmoittautumiset ja lisätietoja: Eeva Pärjälä, eeva.parjala(at)uef.fi, p. 046 921 3752.

Lisätietoa: /fi/web/sensotra/

Vastaava tutkija, FT, professori Helmi Järviluoma on Turussa 5.–8.3., jolloin häntä on mahdollisuus haastatella. Haastattelupyynnöt: projektitutkija Sonja Pöllänen, puh. 050 593 9331.