UUDEN UEFILAISEN KIRJASTO-OPAS

 

Miten pääsen
asiakkaaksi?

Mistä löydän
kirjan?        
Mistä löydän
lehden tai
artikkelin?
Kuinka kauan
saan pitää
kirjaa?
Kaikki kirjat
lainassa tai
muualla. Apua?
Mikä maksaa? Milloin kirjasto
on auki?
   Kirjasto 24/7? Ryhmätyötiloja?  Työskentely kirjastossa?
Kirjaston käyttö
kotoa?
Onko kirjastossa
tietokoneita?
Voinko tulostaa?
Seuraa
tilannetta ja
pysyt kärryillä!
Miten saan
kirjastolaisen
kiinni?
Mistä saan apua?
Ruusuja tai risuja?

 

  Miten pääsen asiakkaaksi?

Kirjaston asiakkaaksi pääset täyttämällä verkkolomakkeen. Jos tarvitset kirjastokorttia, voit noutaa sen kirjastosta kuvallisen henkilöllisyystodistuksen kanssa. Tarvitset kortin aina lainatessasi painettua aineistoa.

Mikäli haluat käyttää elektronisia aineistoja etäyhteydellä, rekisteröidy kirjaston asiakkaaksi täyttämällä verkkolomake. Sinun ei kuitenkaan tässä tapauksessa tarvitse noutaa kirjastokorttia kirjastosta.

 

takaisin alkuun

 

Mistä löydän kirjan?

Sekä painetut että e-kirjat löytyvät hakupalvelu UEF-Primosta.
Kirjaa voit hakea kirjan tai tekijän nimellä tai aihetta kuvaavilla sanoilla.
Sijaintiopas kertoo, mistä hyllyluokka löytyy. 

E-kirjaohjeita

 

takaisin alkuun

 

Mistä löydän lehden tai artikkelin?

Kurssivaatimuksissa voi olla myös lehtiartikkeleita. Opi tunnistamaan artikkelin viitetiedot ja se, milloin haet lehden nimellä, milloin artikkelin nimellä tai tekijällä.

Sekä painetut että e-lehdet löytyvät lehden nimellä UEF-Primosta. Voit etsiä myös esim. artikkelin otsikolla tai tekijöiden sukunimillä valitsemalla "Kansainväliset artikkelit" -haun.

Muistathan kirjautua UEF-Primoon omilla UEF-käyttäjätunnuksillasi, jotta pääset verkkoaineistoihin.
Kaikki verkossa julkaistu aineisto ei ole automaattisesti yliopistollamme käytössä. Katso saatavuudesta.

Usein kannattaa kokeilla Googlellakin. Artikkeleiden hakuun käytetään myös eri tieteenalojen artikkelitietokantoja. Katso oman tieteenalasi kohdalta.

 

takaisin alkuun

 

Kuinka kauan saan pitää kirjaa?

Kurssikirjojen laina-aika on kaksi viikkoa, muiden neljä.

Lukusalikappaleita on mahdollista lainata yön yli ja viikonlopuksi.

Vapaakappaleita saat käyttöösi kirjaston tiloihin lukusalilainoina. Laina-aika on neljä viikkoa, mutta kotiin kirjaa et saa viedä. Vapaakappaleiden toimitusaika on 2–7 vuorokautta.

E-kirjojen laina-ajat vaihtelevat. E-kirjan lataus on useimmiten vain laina.

Lainojen uusiminen käy kätevästi UEF-Primossa. Lainan voi uusia niin kauan, kunnes uusimisraja on saavutettu (kokonaislaina-aika max. 2 kk tai 4 kk). Jos kirjaan on varaus, lainan uusiminen ei onnistu.

 

takaisin alkuun


Kaikki kirjat lainassa tai muualla. Apua?

Kirjaston kirjat liikkuvat eri kampusten välillä.
Jos haluamasi kirja on lainassa kaikkialta tai hyllyssä vain toisella kampuksella, tee siihen varaus.
Jos kirja on oman kirjastosi hyllyssä, varaus on maksullinen.

Kurssikirjojen lukusalikappaleita saa yö- ja viikonloppulainaan.

 

takaisin alkuun

 

Mikä maksaa?

Jos laina on myöhässä, maksu on 0,50€ / kirja / päivä.

Noutamattomasta varauksesta ja varauksesta kirjaan, joka on varaushetkellä paikalla omassa kampuskirjastossasi peritään hinnaston mukainen maksu.

Jos kirja ui kahvissa tai koirasi syö sen, joudut korvaamaan kirjan.

Tarkemmat hinnat löydät kirjaston hinnastosta.

 

takaisin alkuun


Milloin kirjasto on auki?

Kunkin kirjaston aukioloajat löydät kirjaston kotisivulta.
Verkossa kirjasto on aina auki.

Kirjasto löytyy Joensuusta Carelia-rakennuksesta, Kuopiosta Snellmaniasta ja Kuopion yliopistollisesta sairaalasta. Katso tarkemmin kampuskartoista.

 

takaisin alkuun

 

Kirjasto 24/7?

Joensuussa kirjaston 1. kerrokseen opiskelijat ja henkilökunta pääsevät myös kirjaston varsinaisten aukioloaikojen ulkopuolella. Katso lisätietoja kirjaston sivulta.
Henkilökohtaisen kulkuluvan hakeminen Carelia 24/7-tilaan tapahtuu verkossa. Kulkuluvasta peritään 40 € pantti.

 

takaisin alkuun


 Ryhmätyötiloja?

Kirjasto on oppimisympäristösi koko opintojesi ajan. Kirjastosta löydät erilaisia tiloja työskentelyyn, opiskeluun ja oleskeluun.
Ryhmätyötiloja voit varata etukäteen. Katso lisäohjeita kotisivulta.

 

takaisin alkuun

 

Työskentely kirjastossa?

Kirjastossa et ole koskaan yksin. Ota tämä huomioon, kun työskentelet, opiskelet ja oleilet kirjastossa.
Kirjastossa on tiloja, joissa saa jutella ja seurustella. Kirjastossa on myös tiloja, joissa ollaan hiljaa ja annetaan työrauha kaikille.

 

takaisin alkuun

 

Kirjaston käyttö kotoa?

Kirjaston e-kirjoja, e-lehtiä, e-artikkeleita ja tietokantoja pääset käyttämään kirjautumalla UEF-Primoon omilla UEF-tunnuksillasi.
Myös lainojen uusiminen ja kirjojen varaaminen hoituu UEF-Primossa, mutta maksujen maksaminen verkossa ei toistaiseksi onnistu.

Kirjaston kotisivut auttavat sinua monissa kysymyksissä.

 

takaisin alkuun

 

Onko kirjastossa tietokoneita? Voinko tulostaa?

Kirjastossa on tietokoneita. Niitä ei varata etukäteen. Tietokonealueella on välillä ruuhkaa, joten noudata koneiden käytössä yhteisiä pelisääntöjä.  Muista, että itseopiskelutiloja tietokoneineen löytyy  myös muualta kampukselta.
Tietoteknistä apua saat Opparilta ja Tietotekniikkapalveluilta.

Kirjastossa voit tulostaa ja kopioida tulostussaldosi puitteissa. Myös skannaaminen onnistuu.
Avoin langaton verkko on käytössäsi koko kampusalueella.

 

takaisin alkuun


  Seuraa tilannetta ja pysyt kärryillä!

Pysyt kärryillä kirjaston ajankohtaisista asioista seuraamalla kirjaston kotisivujen ajankohtaista-palstaa tai UEF-kirjasto-Yammeria.  
Kirjasto viestittelee myös Kamussa, Tuudossa, Facebookissa, Twitterissä ja Instagramissa. 

 

takaisin alkuun

 

Miten saan kiinni kirjastolaisen? Mistä saan apua?

Tartu hihasta, kysy chatissa, lähetä sähköpostia tai soita.
Apua tiedonhakuun voit löytää esim. pikaoppaasta tai oman tieteenalasi tietoaineistot -sivulta. Jos tarvitset enemmän opastusta, käy Joensuun kampuskirjaston neuvolassa tai varaa aika tietoasiantuntijalle.

Tietoteknistä apua saat Opparilta ja Tietotekniikkapalveluilta.


takaisin alkuun


Ruusuja tai risuja?

Palautetta voit antaa suullisesti tai kotisivuilta löytyvällä lomakkeella.
Kaikki palautteet käsitellään. Helposti korjattavissa olevat asiat ratkaistaan välittömästi. Jättämällä yhteystietosi saat vastauksen palautteeseesi.

Kaikki palaute on tervetullutta: kiitä tai kritisoi!

 

takaisin alkuun